• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Motivation and Frustration: Modulation of Intake Induced by a Previous Event of Frustration

Motivación y frustración: modulación de la ingesta inducida por un evento previo de frustración

Author
Serafini, Matias

Cuenya, Lucas

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/65385
10.5354/0719-0581.2022.65385
Abstract
Introduction: The negative discrepancy between an expected and obtained reward generates an aversive response called frustration. The consummatory Successive Negative Contrast (cSNC) consists of exposing an experimental group to a preferred stimulus (32% sucrose) for successive days and change it to a less preferred one (4%). The effect implies a decrease in the consumption of the experimental group, below the response of a control that always received the lowest value stimulus. Objective: To study the motivational changes around the expected reward in a cSNC. Method: Male Wistar rats deprived of food at 81-85% of their weight were used. An experimental group had training with 32% and the intake of this solution was evaluated after experiencing a devaluation of the reward immediately before (4%). Results: An increase in intake was observed when the animals re-found 32% after a previous event of devaluation frustration. Non-emotional explanations were discarded such as sensory contrast or satiety differential at the time of the test. Discussion: In a cSNC there would be both a decrease in the motivational value of the devalued reinforcer (4%) and an increase in the value of the lost reward (32%).
 
Introducción: La discrepancia negativa entre el refuerzo esperado y el obtenido genera una respuesta aversiva denominada frustración. El Contraste Negativo Sucesivo consumatorio (CNSc) consiste en exponer a un grupo experimental a un estímulo preferido (32% de sacarosa) durante días sucesivos para posteriormente cambiarlo por uno menos preferido (4%). El efecto implica una disminución del consumo del grupo experimental, por debajo de la respuesta de un control que siempre recibió el estímulo de menor valor. Objetivo: Estudiar los cambios motivacionales en torno a la recompensa esperada en un CNSc. Método: Se utilizaron ratas Wistar macho privadas de alimento al 81-85% de su peso. Un grupo experimental tuvo un entrenamiento con 32% y se evaluó su ingesta tras experimentar inmediatamente antes una devaluación de la recompensa (4%). Resultados: Se observó un incremento de la ingesta cuando los animales reencontraron el 32% luego de un evento previo de frustración por devaluación, y se descartaron con condiciones controles explicaciones no emocionales como el contraste sensorial o el diferencial de saciedad al momento de la prueba. Discusión: En un CNSc acontecería tanto un descenso del valor motivacional del reforzador devaluado (4%) como un incremento del valor del reforzador perdido (32%).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB