Show simple item record

Bienestar y tiempo libre de niños y niñas a través de un mapeo fotográfico participativo

dc.creatorOyarzún Gómez, Denise
dc.creatorReyes Espejo, María Isabel
dc.date2021-12-17
dc.date.accessioned2023-03-06T13:44:47Z
dc.date.available2023-03-06T13:44:47Z
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/65689
dc.identifier10.5354/0719-0581.2021.65689
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222551
dc.descriptionWell-being refers to a positive state in which personal, relational, and collective needs and aspirations of individuals and communities are satisfied. Its approach to children is an emerging field of research that has been studied mainly from an adult-centred perspective. This research describes, in an exploratory way, the perceptions of well-being associated with the free time of children living in an urban camp in Viña del Mar, Chile. It is a qualitative, descriptive, and transversal study that, from a dialogic work with children, monitors of a popular library and the researchers, analyses the participatory photographic mapping process. The results derived from a thematic analysis show that the well-being of children is territorially linked to the use of free time in recreational, care and leisure activities. The places of recreation in the neighbourhood are the ravine, the park, and the popular library, which are the themes that provided the most novel findings. The implications of this study are that well-being associated with leisure time are important components of the positive development of children who are the protagonists of their lives.en-US
dc.descriptionEl bienestar se refiere a un estado positivo en el que se satisfacen necesidades y aspiraciones personales, relacionales y colectivas de las personas y las comunidades. Su abordaje en niños/as es un campo de investigación emergente que ha sido estudiado, fundamentalmente, desde una perspectiva adultocentrista. Esta investigación describe, de forma exploratoria, las percepciones del bienestar asociadas al tiempo libre de niños/as que viven en un campamento urbano en Viña del Mar, Chile. Es un estudio cualitativo, descriptivo y transversal que, desde un trabajo dialógico con niños/as, monitoras de una biblioteca popular e investigadoras, analiza el proceso de un mapeo fotográfico participativo. Los resultados derivados de un análisis temático evidencian que el bienestar de niños/as se vincula territorialmente con el uso del tiempo libre en actividades lúdicas, de cuidado y ocio. Los lugares de esparcimiento en el barrio son la quebrada, el parque y la biblioteca popular que son los temas que proporcionaron hallazgos más novedosos. Las implicancias de este estudio radican en que el bienestar asociado al tiempo libre son componentes importantes del desarrollo positivo de niños/as quienes son protagonistas de sus vidas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/65689/68921
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista de Psicologíaes-ES
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 30 Núm. 2 (2021)es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.subjectchildhooden-US
dc.subjectwell-beingen-US
dc.subjectleisureen-US
dc.subjectparticipatory photographic mappingen-US
dc.subjectinfanciaes-ES
dc.subjectbienestares-ES
dc.subjecttiempo librees-ES
dc.subjectmapeo fotográfico participativoes-ES
dc.titleChildren’s Well-being and Leisure Through a Participatory Photographic Mappingen-US
dc.titleBienestar y tiempo libre de niños y niñas a través de un mapeo fotográfico participativoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record