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Dialogue and Agreement Models in the Modern Ecumenical Movement (1910-1983): Minimal, Comparative, and Convergence Ecumenisms

dc.creatorJara, Daniel
dc.date2023-01-27
dc.date.accessioned2023-03-08T17:17:01Z
dc.date.available2023-03-08T17:17:01Z
dc.identifierhttps://teologiayvida.uc.cl/index.php/tyv/article/view/52031
dc.identifier10.7764/TyV634.E4
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222689
dc.descriptionThe article presents three of the most relevant models for dialogue and agreement during the so-called “modern stage” of the ecumenical movement, this is from the historic 1910 Edinburgh Missionary Conference till the beginning of the “Ecumenical Winter”. First, it introduces the Minimal model in relation to the Bonn Agreement between the Anglican Communion and the Old Catholic Church of the Union of Utrecht, its advantages and shortcomings. Second, the article studies the Comparative model as the main methodological framework of the first and second Faith and Order conferences in Lausanne (1927) and Edinburgh (1937), it also explains its inability to transcend the descriptive level, its “statistical” nature, and its inadequacy to promote negotiated points of encounter among Christian traditions. Finally, it analyzes the Convergence model regarding the common structure and language of convergence documents and how it became a means to limited consensus, especially after the consolidation of global ecumenical fellowships.en-US
dc.descriptionEl artículo presenta tres de los modelos más relevantes para diálogo y acuerdo durante la llamada "etapa moderna" del movimiento ecuménico, esto es, desde la histórica Conferencia Misionera de Edimburgo de 1910 hasta el comienzo del "Invierno Ecuménico". En primer lugar, presenta el modelo Minimalista en relación con el Acuerdo de Bonn entre la Comunión Anglicana y la Antigua Iglesia Católica de la Unión de Utrecht, sus ventajas y sus deficiencias. En segundo lugar, el artículo estudia el modelo Comparativo como principal marco metodológico de las primeras y segundas conferencias de Fe y Constitución en Lausana (1927) y Edimburgo (1937), y explica su incapacidad para trascender el nivel descriptivo, su carácter "estadístico" y su inadecuación para promover puntos de encuentro negociados entre las tradiciones cristianas. Por último, analiza el modelo de Convergencia en lo que respecta a la estructura y el lenguaje comunes de sus documentos y cómo se convirtió en un medio para lograr un consenso limitado, especialmente tras la consolidación de organizaciones ecuménicas globales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Teología. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://teologiayvida.uc.cl/index.php/tyv/article/view/52031/47267
dc.rightsDerechos de autor 2023 Daniel Jara Jhayyaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceTeología y Vida; Vol. 63 Núm. 4 (2022); 539-559es-ES
dc.sourceTeología y Vida; Vol. 63 No. 4 (2022); 539-559en-US
dc.source0717-6295
dc.source0049-3449
dc.subjectmodelos ecuménicoses-ES
dc.subjectminimalismo ecuménicoes-ES
dc.subjectecumenismo de convergenciaes-ES
dc.subjectecumenismo comparativoes-ES
dc.subjectecumenical minimalismen-US
dc.subjectcomparative ecumenismen-US
dc.subjectconvergence ecumenismen-US
dc.subjectecumenical methodsen-US
dc.titleDialogue and Agreement Models in the Modern Ecumenical Movement (1910-1983): Minimal, Comparative, and Convergence Ecumenismsen-US
dc.titleDialogue and Agreement Models in the Modern Ecumenical Movement (1910-1983): Minimal, Comparative, and Convergence Ecumenismses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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