A critical hermeneutics of moral education.: Building democratic skills and competencies
Una hermenéutica crítica de la educación moral: Construir habilidades y competencias democráticas
Author
Retamal Salazar, Jaime
Meza-Pardo, Marisa
Abstract
The present investigation aims to discuss, through critical hermeneutics, moral education in our schools. A tensioning and problematizing vision of the Chilean educational model challenges us to delve into this issue -from the sciences of education- and philosophy. We need to seek those principles that open us to teaching morality from the students’ condition and their relationship with the school, environment, and other people. It is not a question of more or fewer techniques or methodologies or subjects and workshops but of thinking about how we should teach morality in our educational spaces. A philosophy of education leads us to find ourselves, as teachers, in a discussion that requires correcting what we have done so far in education and the teaching of morality as a constant and iterative provocation to think about teaching in various contexts and challenges. La presente investigación pretende desde una hermenéutica crítica, instalar el desafío de discutir y dialogar en torno a la educación moral en nuestras escuelas. Desde una visión problematizadora y que tensiona a su vez el modelo educativo chileno, no solo nos desafía a profundizar en este tema –desde las ciencias de la educación– sino desde la Filosofía, pues se requiere buscar aquellos principios que nos abren a proponer y relevar el cómo enseñar la moral desde la condición de las y los estudiantes, como su relación con la escuela, con el entorno y con las demás personas. No se trata de más o menos técnicas o metodologías o asignatura y talleres, sino de pensar cómo la moral debe ser enseñada en nuestros espacios educativos. Una filosofía de la educación nos lleva a encontrarnos, como docentes, en una discusión que requiere corregir lo que hasta ahora hemos hecho en educación y la enseñanza de la moral, como un provocación constante e iterativa de pensar la enseñanza en diversos contextos y desafíos.