Show simple item record

dc.creatorPawlowski, Josiane
dc.creatorTorres, David
dc.creatorCampos, Mario
dc.date2021-12-22
dc.date.accessioned2023-03-09T18:26:50Z
dc.date.available2023-03-09T18:26:50Z
dc.identifierhttps://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/552
dc.identifier10.54255/lim.vol10.num20.552
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/223139
dc.descriptionAttention is an essential aspect of the learning process. Younger students with better selective attention skills usually present higher grades. Also, the reading habit can contribute to improve academic results. The aim of the study was to examine whether the results in the d2 attention test, age and reading and writing habits can predict the academic performance of university students. A quantitative, cross-sectional, correlational, and explanatory study was carried out. A sample of 196 university students, 103 women and 93 men, aged 18 to 35, 99 who were studying Psychology and 97 in Physics or Meteorology, answered the Attention Test d2 and a brief reading and writing frequency scale. The results of their grades were obtained at the end of a semester or four-month period of study. Results show that attention test scores can predict academic performance of Physics and Meteorology students, but not for Psychology students. The reading books frequency and age are also related to the academic performance of these students. The feasibility of using a specific score from the d2 test to predict the performance of Basic Sciences students is discussed.en-US
dc.descriptionLa atención es una parte esencial del proceso de aprendizaje. Los estudiantes más jóvenes y con mejores habilidades de atención selectiva suelen presentar calificaciones más altas. También el hábito de lectura puede favorecer los resultados académicos. El objetivo de la investigación fue verificar si los resultados en la prueba de atención d2, la edad y los hábitos de lectura y escritura pueden predecir el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Fue realizado un estudio cuantitativo, transversal, de alcance correlacional y explicativo, en que 196 estudiantes universitarios, 103 mujeres y 93 hombres, de 18 a 35 años, 99 que cursaban la carrera de Psicología y 97 de la carrera de Física o Meteorología contestaron el Test de Atención d2 y una escala breve de frecuencia de lectura y escritura. Las calificaciones fueron obtenidas al final del semestre o cuatrimestre de estudio. Los resultados en la prueba de atención d2 pueden predecir las calificaciones de estudiantes de la carrera de Física y Meteorología, pero no las de estudiantes de Psicología. La frecuencia de lectura de libros y la edad también están relacionados con el rendimiento de estos estudiantes. Se discute respecto a la viabilidad de utilizar un puntaje específico de la prueba d2 para predecir el desempeño de los estudiantes de Ciencias Básicas.es-ES
dc.descriptionA atenção é uma parte essencial do processo de aprendizagem. Os alunos mais jóvens com melhores habilidades de atenção seletiva costumam apresentar notas mais altas. Além disso, o hábito da leitura pode contribuir para melhorar os resultados acadêmicos. O objetivo da pesquisa foi verificar se os resultados obtidos no Teste de Atenção d2, a idade e os hábitos de leitura e escrita podem predizer o desempenho acadêmico de universitários. Foi realizado un estudo un estudo cuantitativo, transversal, de alcance correlacional y explicativo, en que 196 universitários, 103 mulheres e 93 homens, de 18 a 35 anos, 99 que estavam cursando Psicologia e 97, Física ou Meteorologia responderam o Teste de Atenção d2 e uma escala breve de frequência de leitura e escrita. As notas foram obtidas ao final do semestre ou de um período de quatro meses de estudos. Os resultados mostram que as pontuações do teste de atenção d2 podem prever o desempenho acadêmico de estudantes de Física e Meteorologia, mas não de estudantes de Psicologia. A frequência de leitura de livros e a idade também estão relacionadas ao desempenho desses estudantes. Discute-se a viabilidade de usar uma pontuação específica do teste d2 como preditor do desempenho dos alunos de Ciências Básicas.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Central de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/552/646
dc.relationhttps://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/552/658
dc.rightsDerechos de autor 2022 Josiane Pawlowski, David Torres, Mario Camposes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Liminales. Escritos sobre Psicología y Sociedad; Vol. 10 Núm. 20 (2021): "Liminales. Escritos sobre psicología y sociedad."; 87-114es-ES
dc.source0719-7748
dc.source0718-4166
dc.source10.54255/lim.vol10.num20
dc.titleAtención selectiva, edad y frecuencia de lectura como predictores del rendimiento académico de estudiantes universitarios de Física y Meteorologíaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record