Psychological Well-Being in Venezuelan Migrant Psychologists during the Covid-19 Lockdown
Bienestar psicológico en psicólogos venezolanos migrantes durante el confinamiento por Covid-19
Author
Sánchez, Farianny Reimer
Ovalles Gómez, Michelle
Rojnic Castillo, Claudia
Rivas Briceño, Marilyn
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/57410.54255/lim.vol11.num21.574
Abstract
The purpose of this research was to understand the psychological well-being of Venezuelan migrant psychologists during the COVID-19 lockdown under the Psychological Well-Being Model by Carol Ryff (1989); a study carried out within the cualitative paradigm, under parameters epistemologically based on the phenomenological method. Three Venezuelan migrant psychologists of ages ranging between 30 and 31 years of both female and male genders participated. A semi-structured interview was used as a data collection technique. The analysis was carried out by the hermeneutical-dialectical method, categorization and expert triangulation. Six subcategories were described, from which emergent categories were discovered. The results made it possible to understand that psychological well-being during lockdown depended on the use of personal and professional resources to regulate their own well-being and promote the well-being of others. La presente investigación tuvo como propósito conocer el bienestar psicológico de psicólogos migrantes venezolanos durante el confinamiento por COVID-19 bajo el Modelo de Bienestar Psicológico de Carol Ryff (1989). Se realizó un estudio dentro del paradigma cualitativo bajo parámetros epistemológicamente fundamentados en el método fenomenológico. Participaron tres psicólogos venezolanos migrantes con edades que oscilan entre los 30 y 31 años de género femenino y masculino. Como técnica de recolección de datos se utilizó la entrevista semiestructurada, analizada mediante el método hermenéutico-dialéctico, la categorización y triangulación de expertos. Se describieron seis dimensiones de las que surgieron categorías emergentes. Los resultados permitieron comprender que el bienestar psicológico durante el confinamiento depende del uso de recursos personales y profesionales para regular el bienestar propio y potenciar el de otros.