• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Re-presentaciones. Investigación en Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Re-presentaciones. Investigación en Comunicación
  • View Item

Mímesis y revolución

Mimesis and Revolution

Author
Villalobos-Ruminott, Sergio

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/re-presentaciones/article/view/5932
10.35588/rp.v0i18.5932
Abstract
A partir de la representación teatral de la revolución moderna, tratamos de cuestionar la economímesis que suple las diversas representaciones de los procesos de revolución y revuelta. Más que sostener una diferencia sustantiva entre ambos, mostramos cómo se ejerce siempre sobre ellos una operación hermenéutica que justifica sus diferencias de naturaleza y valor. Esta diferenciación se basa en una cierta onto-mimetología, es decir, en una cierta comprensión de la historicidad anclada en las determinantes del teatro soberano moderno, que se articula en las figuras del Estado nacional, la comunidad, la cuestión de la pertenencia y el destino común de los pueblos. Dicho teatro soberano funciona según un modelo especular-espectacular que delata la co-pertenencia de la soberanía estatal y popular, que a su vez define el marco (o escenario) de la modernidad estética y política occidental.  
 
From the theatrical representation of the modern revolution, we try to question the economimesis that supplies the various representations of revolutionary and insurrectional processes. More than sustaining a substantive difference between the two, we show how a hermeneutic operation is always exerted to justify their difference in nature and value. This differentiation is based on a certain onto-mimetology, that is, on certain understanding of historicity anchored to the determinants of the modern sovereign theater, which is articulated by the figures of the national State, the community, the question of belonging, and the common destiny of the people. Said sovereign theater works according to a specular-spectacular model that betrays the co-belonging of state and popular sovereignty, which in turn defines the framework (or scenario) of western aesthetic and political modernity.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB