Show simple item record

Educational Models of Institutions of Higher Education for training in transversal Competences

dc.creatorCovarrubias Apablaza, Carmen Gloria
dc.creatorMendoza Lira, Michelle
dc.creatorEspejo Leupin, Roberto
dc.date2022-12-01
dc.identifierhttps://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/5899
dc.identifier10.35588/gpt.v14i45.5899
dc.descriptionLa formación basada en competencias supuso una implementación sostenida en universidades chilenas, siendo clave las competencias transversales. Por lo anterior, los objetivos del estudio han sido analizar las modalidades de formación en competencias transversales en universidades chilenas. Desde una perspectiva cualitativa, y con un diseño de tipo exploratorio-descriptivo, se estudiaron los modelos institucionales de 15 universidades públicas y privadas con análisis de contenido temático. Los resultados arrojaron que las modalidades de formación con más presencia fueron la paralela al currículum y la diferenciada, mientras que las competencias transversales más declaradas estuvieron asociadas a las instrumentales, tales como la comunicación oral y escrita.es-ES
dc.descriptionCompetency -base training meant a sustained implementation in Chilean universities, with transversal competencies being key. Therefore, the objectives of study have been to analyze and understand the modalities of training in transversal competences in Chilean universities. From a qualitative perspective, and with an exploratory-descriptive design, the institutional models of 15 publica and private universities were analyzed with thematic content analysis. The results showed that the training modalities with the most presence were parallel to the curriculum and differentiated, while the most declared transversal competences were associated with the instrumental one such as oral and written communication.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Tecnologías de Gestión de la Facultad Tecnológica de la Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttps://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/5899/26004313
dc.sourcePeople and Technology Management Journal; Vol 15 No 45 (2022): December; 24en-US
dc.sourceRevista Gestión de las Personas y Tecnología; Vol. 15 Núm. 45 (2022): Diciembre 2022; 24es-ES
dc.source0718-5693
dc.titleModelos Educativos de Instituciones de Educación Superior para la Formación en Competencias Transversaleses-ES
dc.titleEducational Models of Institutions of Higher Education for training in transversal Competencesen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record