• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Ciencias Sociales (Valparaíso)
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Ciencias Sociales (Valparaíso)
  • View Item

Los PROTOCOLOS DE GÉNERO Y LEY N° 21.369: HACIA “UNA EDUCACIÓN FEMINISTA” EN LAS UNIVERSIDADES CHILENAS

GENDER PROTOCOLS AND LAW N° 21,369: TOWARDS “A FEMINIST EDUCATION” IN CHILEAN UNIVERSITIES

Author
Alvarado Urízar, Agustina

Rivera Müller, Francisco

Suazo Guacte, Fabián

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/rcs/article/view/3341
10.22370/rcs.2022.80.3341
Abstract
El presente trabajo busca demostrar cómo se ha instalado la demanda de una “educación feminista” gracias a los movimientos de las colectivas feministas, tanto en el contenido de los protocolos de género como en las exigencias introducidas recientemente por la Ley N° 21.369. Para ello, el trabajo inicia con una síntesis del contexto político y social del denominado “Mayo feminista de 2018”, como fenómeno impulsor de esta normativa, así como la revisión de su contenido. A continuación, la investigación busca construir aquel mínimo feminista al que debiese propender la educación impartida a nivel universitario, y en particular, el sentido y alcance de la “perspectiva de género” dentro de los planes curriculares de dichos planteles. Por último, el trabajo argumenta la superación de la autonomía universitaria como obstáculo para la introducción de protocolos de género, especialmente en lo que respecta a su ámbito de aplicación; y la compatibilidad de una reestructuración curricular con enfoque de género de cara a la libertad académica.
 
This research paper aims to demonstrate that the claim for "feminist education" was installed due to the movements of feminist collectives, both in the contents of gender protocols and in the requirements recently introduced by Law No. 21.369. For this, the work begins with a synthesis of the political and social context of the so-called “Feminist May of 2018”, as a driving phenomenon of this regulation, as well as the review of its content. Later, the research seeks to build that feminist minimum to which the education given at the university level should tend, and in particular, the meaning and scope of the "gender perspective" within the curricular plans of said campuses. Finally, the work argues the overcoming of university autonomy as an obstacle to the introduction of gender protocols, especially with regard to its scope of application; and the compatibility of a curricular restructuring with a gender approach vis-a-vis academic freedom.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB