Show simple item record

LA ACUSACIÓN CONSTITUCIONAL A AUTORIDADES REGIONALES Y PROVINCIALES EN LA CONSTITUCIÓN DEL 80

dc.creatorBoffil Chávez, Eduardo
dc.date2023-06-01
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/rcs/article/view/3564
dc.identifier10.22370/rcs.2022.81.3564
dc.descriptionThe 1980 Constitution creates and regulates the authorities that exercise government and administration, both in the regions and in the provinces. Throughout its validity, three moments are verified. Firstly, the original Constitution supposed a regulation that had Mayors and Governors as main authorities. Later this design was reformed in part by Law No. 19097, which created the Regional Government. Finally, with Law No. 20990, important changes are glimpsed: the positions of mayor and governor were eliminated, giving rise to Presidential Delegates, both regional and provincial, as well as a Regional Governor, who is popularly elected. From the origin of the Constitution, the Mayors and Governors could be constitutionally accused of violating the Constitution and for the crimes of treason, sedition, embezzlement of public funds and extortion. Law No. 20990 replaces these authorities with presidential delegates, both regional and provincial. However, the derived constituent incurs an inconsistency in regulating the accusation of the Regional Governor, which makes it inapplicable.en-US
dc.descriptionLa Constitución de 1980 crea y regula las autoridades que ejercen el gobierno y la administración, tanto en las regiones como en las provincias. A lo largo de su vigencia se verifican tres momentos. Primeramente, la Carta originaria suponía una regulación que contaba con Intendentes y Gobernadores como principales autoridades. Luego este diseño fue reformado en parte por la Ley Nº 19.097 que creó al Gobierno Regional. Finalmente, con la Ley Nº 20.990 se vislumbran cambios importantes: se eliminan los cargos de Intendente y Gobernador, pasando a existir los Delegados Presidenciales, tanto regionales como provinciales, así como un Gobernador Regional, el cual es elegido popularmente. Desde el origen de la Carta, los Intendentes y Gobernadores eran acusables constitucionalmente por infracción de la Constitución y por los delitos de traición, sedición, malversación de fondos públicos y concusión. La Ley Nº 20.990 reemplazó a estos sujetos pasivos por los Delegados Presidenciales, tanto regionales como provinciales. Sin embargo, el constituyente derivado incurrió en una inconsistencia al regular la acusación del Gobernador Regional, que la hace inaplicable.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/rcs/article/view/3564/3333
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista de Ciencias Socialeses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Ciencias Sociales; No. 81 (2022); 79-110en-US
dc.sourceRevista de Ciencias Sociales; Núm. 81 (2022); 79-110es-ES
dc.source0719-8442
dc.source0716-7725
dc.subjectConstitutional accusation; Impeachment; Regional Governoren-US
dc.subjectAcusación Constitucional; Juicio Político; Gobernadores Regionales.es-ES
dc.titleTHE CONSTITUTIONAL ACCUSATION OF REGIONAL AND PROVINCIAL AUTHORITIES IN THE CONSTITUTION OF 1980en-US
dc.titleLA ACUSACIÓN CONSTITUCIONAL A AUTORIDADES REGIONALES Y PROVINCIALES EN LA CONSTITUCIÓN DEL 80es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record