Show simple item record

El ideal de progreso y sus implicaciones en una educación cosmopolita desde el pensamiento kantiano

dc.creatorMoreno, Jefferson
dc.creatorHeredia Guzmán , Pablo Andrés
dc.creatorAguilar-Gordón, Floralba del Rocío
dc.date2022-12-02
dc.date.accessioned2023-03-13T20:36:50Z
dc.date.available2023-03-13T20:36:50Z
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/3193
dc.identifier10.22370/rhv2022iss20pp311-334
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/223535
dc.descriptionThe present work includes a discussion about the Kantian ideal of progress and its repercussions in the construction of a cosmopolitan education, by virtue of weighing its validity and the challenges it faces in contemporary times. The manuscript analyzes the Kantian postulates about progress to clarify the guidelines of a cosmopolitan education. The document is structured thanks to the bibliographic study and the consequent systematic review of an exploratory type and the help of the hermeneutical method. The approach to the subject begins with the analysis of the enlightened ideals of a cosmopolitan, universal, humanizing education project aimed at fulfilling the ultimate purposes of reason, as the preferred path for human improvement and social progress. At the end of this work, the incompatibility between that ideal of Kantian cosmopolitan education, which promised freedom and self-control, and the current system that promotes an idea of ​​progress far from these principles is made evident.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo comprende una discusión sobre el ideal kantiano de progreso y sus repercusiones en la construcción de una educación cosmopolita, en virtud de ponderar su vigencia y los desafíos a los que se enfrenta en la época contemporánea. El manuscrito analiza los postulados kantianos sobre el progreso para esclarecer los lineamientos propios de una educación cosmopolita. El documento se estructura gracias al estudio bibliográfico y la consecuente revisión sistemática de tipo exploratoria y el auxilio del método hermenéutico. El abordaje de la temática inicia con el análisis de los ideales ilustrados de un proyecto de educación cosmopolita, universal, humanizante y encaminado al cumplimiento de las finalidades últimas de la razón, como vía predilecta para el perfeccionamiento humano y el progreso social. Al término de este trabajo se pone en evidencia la incompatibilidad entre aquel ideal de educación cosmopolita kantiana, que prometía la libertad y el dominio de sí mismo, y el sistema vigente que fomenta una idea de progreso alejada de dichos principios.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Valparaísoen-US
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/3193/3413
dc.rightsCopyright (c) 2023 Revista de Humanidades de Valparaíso y Universidad de Valparaísoen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en-US
dc.sourceRevista de Humanidades de Valparaíso; No. 20 (2022): No 20 (2022); 311-334en-US
dc.sourceRevista de Humanidades de Valparaíso; Núm. 20 (2022): No 20 (2022); 311-334es-ES
dc.source0719-4242
dc.source0719-4234
dc.source10.22370/rhv2022iss20
dc.subjectKanten-US
dc.subjectprogressen-US
dc.subjectreasonen-US
dc.subjectcosmopolitan educationen-US
dc.subjectfreedomen-US
dc.subjectKantes-ES
dc.subjectprogresoes-ES
dc.subjectrazónes-ES
dc.subjecteducación cosmopolitaes-ES
dc.subjectlibertades-ES
dc.titleProgress Ideal and its Implication in a Cosmopolitan Education from the Kantian Thoughten-US
dc.titleEl ideal de progreso y sus implicaciones en una educación cosmopolita desde el pensamiento kantianoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record