• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Humanidades de Valparaíso
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Humanidades de Valparaíso
  • View Item

Motor Cognition in Design Sciences

Cognición motora en las ciencias de diseño

Author
Estany, Anna

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/3433
10.22370/rhv2022iss20pp13-28
Abstract
Starting from the naturalistic program and within the framework of cognitive sciences, issues such as the representation of knowledge, the role of technology, the relationship between theory and experiment and the theoretical burden of observation have been addressed. In any of these analyses, the idea is to contrast the philosophical proposal with some of the theories and results of the cognitive sciences, with the purpose of seeing to what extent they reinforce each other, one reinforces the other but not the other way around, or they are irrelevant. The objective of this work is to place design at the center of philosophical analysis from the perspective of cognitive science. However, the cognitive approach has been applied much less to the analysis of design sciences, despite the fact that its possibilities are not less when it comes to addressing the challenges involved in the application of scientific knowledge to the transformation of the world. The starting hypothesis is that there are implications between design sciences and motor cognition; therefore, they are not irrelevant. The degree of connection and neurocognitive foundation of the design sciences will be elucidated as the analysis progresses in order to draw conclusions, both for the design processes and for the cognitive approach in general.
 
Partiendo del programa naturalista y en el marco de las ciencias cognitivas se han abordado cuestiones como la representación del conocimiento, el papel de la tecnología, la relación entre teoría y experimento y la carga teórica de la observación. En cualquiera de estos análisis la idea es contrastar la propuesta filosófica con alguna de las teorías y resultados de las ciencias cognitivas, con el propósito de ver hasta qué punto se refuerzan mutuamente, una refuerza a la otra, pero no a la inversa o son irrelevantes. El objetivo de este trabajo es situar el diseño en el centro del análisis filosófico desde la perspectiva de las ciencias cognitivas. Sin embargo, el enfoque cognitivo se ha aplicado mucho menos al análisis de las ciencias de diseño, a pesar de que sus posibilidades no son menores a la hora de abordar los retos que comporta la aplicación del conocimiento científico a la transformación del mundo. La hipótesis de partida es que hay implicaciones entre las ciencias de diseño y la cognición motora, por tanto, no son irrelevantes. El grado de conexión y fundamentación neurocognitiva de las ciencias de diseño se irá dilucidando a medida que avance el análisis a fin de sacar conclusiones, tanto para los procesos de diseño como para el enfoque cognitivo en general.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB