Mental Time Travel in the Philosophy and the Cognitive Science of Memory
El viaje mental en el tiempo en la filosofía y la ciencia cognitiva de la memoria
Author
Trakas, Marina
Abstract
The memory metaphor “mental time travel” has had a great influence on the cognitive science of memory as well as on the contemporary philosophy of memory. Despite its relevance, there has been no real theoretical discussion of either the meaning of the metaphor itself or its adequacy in accounting for memories of past experiences. This article tries to fill this gap and examines in more detail the metaphor of “mental time travel”, focusing more specifically on the problems that this notion presents. If the metaphor of “mental time travel” is intended to refer not only to a faculty or brain system but also to a particular subjective experience, as it has been suggested in the literature, it is not evident that it is compatible with the notions of (re)construction and simulation with which it is frequently associated, nor that it reliably describes the phenomenology of all memories of the personal past. If, on the contrary, it only refers to a faculty or brain system and does not intend to account for the phenomenology of memory, the use of this term seems to lose all meaning to name that faculty. In fact, despite its importance, the metaphor of “mental time travel” has not become a sole paradigm: other different metaphors continue to currently guide more or less fruitful research programs on memory. This article concludes that, although the metaphor of “mental time travel” was beneficial at the time for the science and the philosophy of memory, a careful examination of it suggests that it is not a really good metaphor for the memory of past experiences, so it should be abandoned. La metáfora de la memoria como “viaje mental en el tiempo” (“mental time travel” en inglés) ha tenido una gran influencia en la ciencia cognitiva de la memoria así como también en la filosofía de la memoria contemporánea. A pesar de su relevancia, no ha habido ninguna discusión teórica real ni sobre el significado de la metáfora en sí misma ni sobre su adecuación para dar cuenta de los recuerdos de experiencias pasadas. Este artículo trata de llenar este vacío al examinar con más detalle la metáfora del “viaje mental en el tiempo”, centrándose más específicamente en los problemas que dicha noción presenta. Si la metáfora del “viaje mental en el tiempo” pretende referir no solo a una facultad o sistema cerebral sino también a una experiencia subjetiva particular, como así ha sido sugerido en la literatura, no es de por sí evidente que sea compatible con las nociones de (re)construcción y simulación con las que se la asocia frecuentemente, ni que describa de manera fehaciente la fenomenología de todo recuerdo del pasado personal. Si, por el contrario, sólo se refiere a una facultad o sistema cerebral y no pretende dar cuenta de la fenomenología del recuerdo, el uso de dicho término parece perder todo sentido para nombrar dicha facultad. A pesar de su relevancia, la metáfora del “viaje mental en el tiempo” no se ha impuesto como paradigma único: otras metáforas distintas continúan guiando actualmente programas más o menos fructíferos de investigación de la memoria. El artículo concluye que aunque dicha metáfora fue beneficiosa en su momento para la ciencia y la filosofía de la memoria, el examen minucioso de dicha noción sugiere que no constituye realmente una buena metáfora de la memoria sobre las experiencias pasadas, por lo que debería ser abandonada.