• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item

FEMININITY AND NEUROSIS IN MICHELANGELO ANTONIONI’S RED DESERT

FEMINIDAD Y NEUROSIS EN EL DESIERTO ROJO DE MICHELANGELO ANTONIONI

Author
Ituarte Pérez, Leire

Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/943
10.32995/rev180.Num-50.(2022).art-943
Abstract
This paper deals with the study of Red Desert (Il deserto rosso, 1964) by Michelangelo Antonioni, one of the most recognised filmmakers of European modern cinema of the 1960s. The essay addresses a hermeneutic approach to the film from the principles of Feminist Film Theory focusing on the modern reformulation of the conventions of Melodrama with a special attention to the study of the mise-en-scène of the urban landscape as a privileged site for the representation and tension of gender categories. As an existential Melodrama about the feminine condition and its neurosis within the context of the patriarchal bourgeois family during the Italian economic boom of the 1960s, the film authorises a feminist approach centered on the conventions of a cinematic genre linked to the tensions and contradictions of modern ideals of masculinity and femininity.
 
Este trabajo aborda el estudio de El desierto rojo (Il deserto rosso, 1964) de Michelangelo Antonioni, uno de los cineastas más reconocidos del cine moderno europeo de los años sesenta. El artículo propone una aproximación hermenéutica a la película desde los principios de la teoría feminista del cine que pone el acento en la reformulación moderna de las convenciones del melodrama con especial énfasis en el estudio de la puesta en escena del paisaje urbano como lugar privilegiado de representación y tensión de las categorías de género. Como melodrama existencial sobre la condición femenina y sus neurosis en el contexto de la familia patriarcal y burguesa durante el boom económico de la Italia de los años sesenta, el filme autoriza un abordaje feminista centrado en las convenciones de un género cinematográfico vinculado con las tensiones y contradicciones de los ideales modernos de masculinidad y feminidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB