• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item

MASS CULTURE, SIMULACRA AND ARCHITECTURE COMPETITIONS: AN APPROACH TO THE GLOBAL MOSAIC OF IMAGES FOR NOTRE-DAME DE PARIS

CULTURA DE MASAS, SIMULACROS Y CONCURSOS DE ARQUITECTURA: UNA APROXIMACIÓN AL MOSAICO GLOBAL DE IMÁGENES PARA NOTRE-DAME DE PARÍS

Author
Díaz García, Asunción

Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/1057
10.32995/rev180.Num-50.(2022).art-1057
Abstract
This paper addresses a visual study of the media phenomenon that occurred after the fire at Notre-Dame de Paris cathedral and the impromptu announcement of an international architecture competition for its reconstruction by the French government. It provides an inventory of posts found worldwide on social networks with figurations of the monument that began to circulate virally through digital media. From this inventory, a mosaic approach based on McLuhan's approach is proposed, which reveals the main lines of interest that all these images began to draw heuristically. This analytical document, both qualitative and quantitative, allows us to study the operations behind the complex assembly of virtual, material and symbolic elements in which the proposals appeared. Together with the discussion of its results, the role that this viral anomaly could have played in the outcome that transformed the procedure of the architecture competition into a mere simulacrum is assessed. Finally, the article evidences the consequent paradigm shift that the media introduces in the traditional consultation method, and how this has become a diverse space of cultural production for the global village.
 
Este artículo aborda un estudio visual del fenómeno mediático acontecido tras el incendio de la catedral de Notre-Dame de París y el improvisado anuncio de un concurso internacional de arquitectura para su reconstrucción por parte del gobierno francés. Se muestra el inventario de las publicaciones encontradas en redes sociales con propuestas para el monumento que comenzaron a circular viralmente en todo el planeta a través de medios digitales de difusión y divulgación. A partir de este inventario, se plantea una aproximación en mosaico basada en el enfoque de McLuhan, la cual revela las principales líneas de intereses que todas estas imágenes comenzaron a trazar de forma heurística. Este documento analítico, cualitativo y cuantitativo, permite estudiar el funcionamiento del complejo ensamblaje de elementos virtuales, materiales y simbólicos en el que las propuestas hicieron aparición. Junto con la discusión de sus resultados, se valora el papel que aquella anomalía viral pudo haber desempeñado en el desenlace que transformó el procedimiento del concurso de arquitectura en mero simulacro. Finalmente, el artículo evidencia el consecuente cambio de paradigma que los medios de comunicación introducen en el método de consulta tradicional, y cómo este se ha convertido en un espacio diverso de producción cultural para la aldea global.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB