NÚCLEO CERRILLOS ARCHIVE: ARCHIVAL MACHINES, AESTHETIC AND POLITICS AS DIAGRAMS OF A CURATORIAL LABORATORY
ARCHIVO NÚCLEO CERRILLOS: MÁQUINAS DE ARCHIVOS, ESTÉTICA Y POLÍTICA COMO DIAGRAMAS DE UN LABORATORIO CURATORIAL
Author
Gómez-Moya, Cristián
Pastor Martínez, Luciana
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/98610.32995/rev180.Num-50.(2022).art-986
Abstract
Taking as a historical reference the event that in 1976 caused the loss of the former campus of the University of Chile’s Faculty of Architecture in Cerrillos area, which is currently occupied by police institutions, this article will expose some of the curatorial premises of the laboratory "Núcleo Cerrillos Archive”. This laboratory, located territorially as a dispositive in the National Center of Contemporary Art, has consisted of an extensive gathering of legal and patrimonial documents, but also in a series of creative and communitary operations that, by producing new “archival machines”, have activated other sensitive aspects of the problem. Some of these aspects will be analyzed in order to expose the biopolitical impact of the archive for an understanding of the territory, as well the medial aesthetics activated by the laboratory in this outlying area of Santiago. Teniendo como referente histórico el acontecimiento que produjo la pérdida del excampus de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Chile en la zona de Cerrillos en 1976, y que actualmente se encuentra ocupado por instituciones policiales y de carabineros, este artículo expondrá algunas de las premisas curatoriales del laboratorio “Archivo Núcleo Cerrillos”. Dicho laboratorio, situado territorialmente en el Centro Nacional de Arte Contemporáneo en septiembre de 2021, consistió en un extenso levantamiento de documentos de orden jurídico y patrimonial, pero también en una serie de operaciones creativas y comunitarias que, al producir nuevas “máquinas de archivos”, activaron otros aspectos sensibles del problema. Algunos de estos aspectos serán analizados a fin de exponer los alcances biopolíticos del archivo para una comprensión del territorio, así como las estéticas mediales activadas por el propio laboratorio en esta zona periférica de Santiago.