Show simple item record

La transdisciplina y la Educación Superior

dc.creatorAguilar-Fernández, Mario
dc.creatorEscobar, Graciela Salgado
dc.date2021-08-05
dc.date.accessioned2023-03-30T16:50:04Z
dc.date.available2023-03-30T16:50:04Z
dc.identifierhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/135
dc.identifier10.35811/rea.v11i1.135
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224449
dc.descriptionIn the integral configuration of society around a sustainable world, education for sustainable development plays a key role, where higher education institutions are considered its main driving forces. While knowledge generation is indispensable for sustainable development, so it is a dialogue between the different fields of knowledge, values, collective participation, and social learning. Given this condition, the transdisciplinary approach has emerged as a solution to the current complex problems. One seeks to explore what exists between and beyond the disciplinary limits, encompassing the multiple levels of reality. This paper reviews 32 articles on the frontier of knowledge regarding transdisciplinary and higher education on the Web of Science. We analyzed the purpose and method of each publication. Based on the results, case studies are used by 41% of research. In general, the need for educational plans, programs, and actions with a transdisciplinary approach, which contribute to the improvement of Higher Education experiences and learning to cope with this changing and complex world, is emphasized.en-US
dc.descriptionEn la configuración integral de la sociedad entorno a un mundo sustentable, la Educación para el Desarrollo Sostenible juega un papel clave, en donde, las Instituciones de Educación Superior se consideran sus principales impulsoras. Si bien, la generación de conocimiento es indispensable para el desarrollo sostenible, también lo es el diálogo entre los diferentes campos del conocimiento, los valores, la participación colectiva y el aprendizaje social. Ante esta condición, la Transdisciplina ha surgido como una solución a los problemas complejos actuales, a través de la cual se busca explorar lo que existe entre y más allá de los límites disciplinarios, abarcando los múltiples niveles de la realidad. Este trabajo hace una revisión de 32 artículos en la frontera del conocimiento, respecto a las publicaciones sobre trandisciplina y Educación Superior en la Web of Science. Se analizó la finalidad y método de cada publicación. Con base en los resultados, el 41% de las investigaciones utilizan el estudio de casos. De manera general, se acentúa en la necesidad de planes, programas y acciones educativas con un enfoque transdisciplinario, que contribuyan a la mejora de las experiencias de Educación Superior y el aprendizaje para hacer frente a este mundo cambiante y complejo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Las Américases-ES
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/135/234
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/135/235
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/135/244
dc.rightsDerechos de autor 2021 Mario Aguilar-Fernández, Graciela Salgado Escobares-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Educación las Américas; Vol 11 No 1 (2021): Revista Educación las Américas; 78-90en-US
dc.sourceRevista Educación Las Américas; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista Educación las Américas; 78-90es-ES
dc.source0719-7128
dc.titleTransdisciplinary approach and Higher Educationen-US
dc.titleLa transdisciplina y la Educación Superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record