What for whom? inequalities, educational completion policies and the right to education in Argentina
¿Qué para quiénes? desigualdades, políticas de terminalidad educativa y derecho a la educación en Argentina
Author
Correa, Mariana
Abstract
In recent decades, the expansion of state policies aimed at the promotion and universalization of secondary education in Argentina and the region generated massification processes and the inclusion of subjects historically excluded from school. This introduced into the political, academic and institutional agendas the need to problematize the role of the school in the production and reproduction of inequalities and their impact on the educational experiences of the subjects. This article is part of these discussions, it presents the results of a qualitative case study that problematizes the implementation of two educational termination programs in La Pampa, Argentina: the Vos Podes Program and the FinEs Plan. The central argument proposes that the programs not only constitute state responses to the problem of school dropouts; but they are also builders of images and discourses about the social groups towards which it is directed and in this sense, they configure scenarios and conditions for the construction of educational experiences. It is proposed that the processing of the ages that the programs carry out, as a social category that intersects with others such as gender and social class, constitutes one of the ways in which the State interprets and responds to the needs of the / as subjects that pass through them. En las últimas décadas, la expansión de políticas estatales tendientes a la promoción y universalización de la educación secundaria en Argentina y la región generó procesos de masificación y en ese marco, la inclusión de sujetos históricamente excluidos de la escuela. Ello introdujo en las agendas políticas, académicas e institucionales la necesidad de problematizar el rol que ocupa la escuela en la producción y reproducción de desigualdades y su impacto en las experiencias educativas de los sujetos. Este artículo se inscribe en estas discusiones, expone resultados de un estudio de caso cualitativo que problematiza la puesta en acto dos programas de terminalidad educativa en la provincia de La Pampa, Argentina: el Plan FinEs y el Programa Vos Podes. El argumento central propone que los programas no solo constituyen respuestas estatales al problema del abandono escolar; sino que también son constructoras de imágenes y discursos sobre los grupos sociales hacia los que se dirige y en tal sentido, configuran escenarios y condiciones para la construcción de experiencias educativas. Se plantea que el procesamiento de las edades que realizan los programas, en tanto categoría social que se intersecta con otras como el género y la clase social, constituye uno de los modos en que el Estado interpreta y da respuesta a las necesidades de los/as sujetos que transitan por ellos.