Professional practice as a training scenario to learn to live together
La práctica profesional como escenario de formación para aprender a convivir
Author
Morales Bermúdez, Javier Mauricio
Heredia Peña, Martha Liliana
Abstract
Abstract
The relevance of university training in response to the demands of the context is evidenced in the exercise of professional practice and in the performance of graduates in the social and academic environment. However, some studies indicate that employers highlight the need to strengthen soft skills, including socio-emotional ones, which are the basis of social coexistence. This writing seeks to highlight learning to coexist from interpersonal relationships to strengthen the exercise of professional practices in the different performance scenarios. It is based on the results obtained in the research carried out with students of professional practice from two universities located in the city of Bogotá-Colombia, with the purpose of investigating the difficulties and successes in the management of communication and its incidence in the relationship interpersonal and coexistence, as a basis for good understanding to achieve the objectives of professional practice. Among the results, it should be noted that business practice students have training courses in communication skills and civic culture, but these have not had an impact on the skills, capacities and attitudes of the students when they observe difficulties in oral expression and exchange of cultural codes with other people in the practice places. The need to review the teachers' methodologies that enhance these interaction capacities and the possibilities of exchanging experiences and knowledge with other external populations and in diverse contexts is concluded.
Keywords: Coexistence, communication, interpersonal relationships, professional practice, higher education La pertinencia de la formación universitaria en respuesta a las demandas del contexto se evidencia en el ejercicio de la práctica profesional y en el desempeño de los egresados en el medio social y académico. Sin embargo, algunos estudios señalan que los empleadores resaltan la necesidad de fortalecer las competencias blandas incluidas las socioemocionales que son la base de la convivencia social. Este escrito persigue poner en relieve el aprender para convivir desde las relaciones interpersonales para fortalecer el ejercicio de las prácticas profesionales en los diferentes escenarios de actuación. Se parte, de los resultados obtenidos en la investigación realizada con estudiantes de práctica profesional de dos Universidades ubicadas en la ciudad de Bogotá-Colombia, con el propósito de indagar sobre las dificultades y aciertos en el manejo de la comunicación y su incidencia en el relacionamiento interpersonal y la convivencia, como base del buen entendimiento para el logro de los objetivos de la práctica profesional. Entre los resultados cabe destacar que los estudiantes de práctica empresarial cuentan con cursos de formación en habilidades de comunicación y cultura ciudadana, pero estos no han impactado en las habilidades, capacidades y actitudes de los estudiantes al observar dificultades en la expresión oral y en el intercambio de códigos culturales con otras personas en los lugares de práctica. Se concluye la necesidad de revisar las metodologías de los profesores que potencien estas capacidades de interacción y las posibilidades de intercambio de experiencias y conocimientos con otras poblaciones externas y en contextos diversos.
Palabras clave: Convivencia, comunicación, relaciones interpersonales, práctica profesional, educación superior