• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item

Dimensions of Divergent Thinking in the training of teachers of the Bachelor of Early Childhood Education of the Faculty of Education of the Ibero-American University Corporation

Dimensiones del Pensamiento Divergente en la formación de los docentes de la Licenciatura en Educación Infantil de la Facultad de Educación de la Corporación Universitaria Iberoamericana

Author
Hernández Cortés, Mónica Carolina

Full text
https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/139
10.35811/rea.v11i1.139
Abstract
This research proposal is the result of the shared experience in the academic mobility strategy of the Itinerant Chair, childhoods and peace that has been carried out with ten higher education institutions that have Bachelor programs in early childhood education in person in the city from Bogotá and from the virtual modality and traditional distance; impacting the Colombian territory. In this way, it is possible to summon the students to assume a posture of critical analysis in the face of the realities that permeate educational practices as part of the academic exercise that promotes the collective construction of knowledge. The collection of the information occurs through a review of institutional documents and theoretical foundation that articulated to the approaches proposed by Guilford, (1950) referring to: a) fluency or ability to generate many different ideas; b) flexibility and c) originality are related to the Analytical Course Plans (PAC) of the disciplinary and interdisciplinary foundation area of ​​the program. Key Words: Divergent Thinking, Curriculum, Analytical Course Plans.
 
Esta propuesta de investigación es el resultado de la experiencia compartida en la estrategia de movilidad académica de la Cátedra Itinerante, infancias y paz que se viene efectuando con de diez instituciones de educación superior que tienen programas de Licenciatura en educación infantil de forma presencial en la ciudad de Bogotá y desde la modalidad virtual y distancia tradicional; impactando al territorio colombiano. De esta manera, se logra convocar a las y los estudiantes a asumir una postura de análisis crítico frente a las realidades que permean las prácticas educativas como parte del ejercicio académico que promueve la construcción colectiva de conocimiento. La recolección de la información se da a través de una revisión de documentos institucionales y de fundamentación teórica que articulados a los planteamientos que propone Guilford, (1950) referidos a: a) fluencia o capacidad de generar muchas ideas diferentes; b) flexibilidad y c) originalidad se relacionan con los Planes Analíticos de Curso (PAC) del área fundamentación disciplinar e interdisciplinar del programa.   Palabras Clave: Pensamiento Divergente, Currículo, Planes Analíticos de Curso.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB