Clase invertida como metodología para el fortalecimiento de la Educación Intercultural Bilingüe en la enseñanza virtual
Author
Hernández Chacón, Ledys
Samaniego, Diego
Tulcanazo, Mishell
Abstract
This article responds to the problems found in the bilingual intercultural units of the Otavalo canton in term of the teaching methodologies of the kichwa language within the virtual modality. The analysis starts from the description on Bilingual Intercultural Education in the canton and the new educational conditions caused by the Covid -19 pandemic in the emergency of virtuality. In order to analyze the possibilities offered by the flipped classroom for learning kichwa, a pilot study was carried out with 15 Kichwa language teachers in basic secondary education, belonging to the bilingual intercultural educational units of the Otavao canton, province of Imbabura, Ecuador. The research was carried out within the methodological framework of research – educational action, carrying out the four phases proposed by this paradigm: diagnosis, planning, observation and reflection. The study sample corresponded to the selection criteria of bilingualism: Kichwa – speaking teachers in secondary education. With a qualitative approach, this research contributes to the reflection on the gaps and inequalities that Intercultural Bilingual Education faces regarding access to online education and the possibilities offered by the proposed model in the process of learning the Kichwa language. The conclusions expose the advantages and disadvantages of the flipped classroom found in the study and propose new research horizons in this area. El presente artículo responde a la problemática encontrada en las unidades interculturales bilingües del cantón Otavalo en cuanto a las metodologías de enseñanza de la lengua kichwa dentro de la modalidad virtual. La metodología utilizada fue la investigación – acción educativa, partiendo del análisis descriptivo de la Educación Intercultural Bilingüe en el cantón y las nuevas condiciones educativas provocadas por la pandemia del Covid – 19 en la emergencia de la virtualidad. Con el objetivo de analizar las posibilidades que ofrece la clase invertida para el aprendizaje del kichwa, se realizó un pilotaje con 15 docentes de lengua kichwa en la educación básica media, pertenecientes a las unidades educativas interculturales bilingües del cantón Otavalo, provincia de Imbabura, Ecuador. Bajo el marco metodológico planteado, se desarrollaron las cuatro fases que plantea este paradigma: diagnóstico, planificación, observación y reflexión. La muestra de estudio correspondió al criterio de selección de bilingüismo: docentes kichwa hablantes de enseñanza media. Con un enfoque cualitativo, esta investigación contribuye a la reflexión sobre las brechas y desigualdades que enfrenta la Educación Intercultural Bilingüe en torno al acceso en la educación en línea y las posibilidades que ofrece el modelo propuesto en el proceso de aprendizaje de la lengua kichwa. Los resultados exponen las ventajas y desventajas de la clase invertida encontradas en el estudio. En las conclusiones se proponen nuevos horizontes de investigación en esta área.