Martin Heidegger, Reiner Schürmann. Destruction of theo-onto-anthropology and post-humanism
Martin Heidegger, Reiner Schürmann. Destrucción de la teo-onto-antropología y post-humanismo
Author
Díaz Letelier, Gonzalo
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/5420010.5354/0719-790X.2019.54200
Abstract
Reiner Schürmann's work suggests an anarchic and atheological theoretical praxis to think politics at the time of the technical consummation/exhaustion of the principial metaphysics: the destruction of ontotheological political metaphysics (pars destruens) and the opening of non-ontotheological politics (pars construens) to inhabit in a non-sacrificial way in the time of anarchy. In this essay we address the destructive part of his analytic, first providing some indications on the Schürmann's dismantling of the ontotheological structure of metaphysics from his reading of Heidegger: his phenomenological interpretation of “truth” as hegemonic fantasm (phantasmatic and exceptional hermeneutical-normative nómos). Then we attempt to expose the logic of the government involved in the nomical character of ontotheological political economy –the conversion of the singular/plural in particular/universal– through a reference to Aristotle's metaphysics, specifically to his doctrine of categories and the finalistically mediated relationship between potentiality and actuality. The horizon of this essay is the consideration of a metaphysical-political bifurcation in phenomenology, regarding to spectrality, the question of the principial metaphysical foundation of inhabiting and the humanism that derives from it. El trabajo de Reiner Schürmann sugiere una praxis teórica anárquica y ateológica para pensar la política en la época de la consumación/agotamiento técnico de la metafísica principial: la destrucción de la metafísica política ontoteológica (pars destruens) y la apertura de una politicidad no ontoteológica (pars construens) para habitar de un modo no sacrificial en la época de la anarquía. En este ensayo abordamos la parte destructiva de su analítica, aportando primero algunas indicaciones sobre el desmontaje de la estructura ontoteológica de la metafísica que opera Schürmann a partir de su lectura de Heidegger: su interpretación fenomenológica de la “verdad” como fantasma hegemónico (nómos hermenéutico-normativo fantasmático y excepcional). Luego intentamos exponer la lógica del gobierno implicada en el carácter nómico de la economía política ontoteológica –la conversión del singular/plural en particular/universal– a la luz de una remisión a la metafísica de Aristóteles, específicamente a su doctrina de las categorías y sobre la relación finalísticamente mediada entre potencia y acto. El horizonte de este ensayo es la consideración de una bifurcación ontológico-política en la fenomenología, en relación con la espectralidad, la cuestión del fundamento metafísico principial del habitar y el humanismo que deriva de ello.