Battlefield of philosophy: lacanian atomism and the bet around object petit a
Campo de batalla de la filosofía: atomismo lacaniano y la apuesta en torno al objeto a
Author
Reyes Lozano, Claudio
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/5622110.5354/0719-790X.2019.56221
Abstract
At what moment does the emptiness appear in philosophy? When does it emerge as a philosophical object worthy of reflection? Under the backdrop of these questions I propose an initial thesis to begin this work: in the beginning, perhaps now also, philosophy tried to free itself from the problem of emptiness. Philosophical affirmation is a political statement that accounts for a battlefield: being is a weapon that must be used against an unfathomable enemy. The logos, as a fundamental instrument in this battle, must be constantly affirmed so that it does not fall into the trap of negativity. The problem of the clinamen is indicative of this battle over emptiness, being and materialism: Hegel spoke contemptuously of him; on the other hand, Deleuze made a formidable formulation based on the atomistic cause of Lucrecio, explaining a materialist policy. Finally, with Lacan we observe the invention of Democritus of the den: it produces a new object that, nevertheless, lies materialistically low since the dawn of philosophy. This is perhaps the place that psychoanalysis can occupy in the materialist discussion: to show that object, objet petit a, as a new tool in battle. ¿En qué momento surge el vacío en la filosofía? ¿Cuándo emerge como un objeto filosófico digno de reflexión? Bajo el telón de fondo de estas preguntas propongo una tesis inicial para comenzar este trabajo: en el principio, quizás ahora también, la filosofía intentó liberarse del problema del vacío. La afirmación filosófica es una afirmación política que da cuenta de un campo de batalla: el ser es un arma que se debe usar contra un enemigo insondable. El logos, como instrumento fundamental en esta batalla, debe ser afirmado constantemente para que no caiga en la trampa de la negatividad. El problema del clinamen es indicativo de esta batalla respecto al vacío, el ser y el materialismo: Hegel hablaba despreciativamente de él; por otro lado, Deleuze realizó una formulación formidable apoyado en la causa atomista de Lucrecio explicitando una política materialista. Por último, con Lacan observamos el invento de Demócrito del den: esta produce un nuevo objeto que, sin embargo, yace materialistamente bajo desde los albores de la filosofía. Este es quizás el lugar que puede ocupar el psicoanálisis en la discusión materialista: mostrar aquel objeto, objeto a, como nueva herramienta en la batalla.