“Against the Organization”. Chaos and Creation in Paul Klee and Gilles Deleuze
“Contra la organización”. Caos y creación en Paul Klee y Gilles Deleuze
Author
Carreño Hernández, Mauricio
Flores Estay, Tomás
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/6093610.5354/0719-790X.2021.60936
Abstract
This article intends to put a strain on the notion of organization, based on the relations we can establish between the theoretic production of Paul Klee and the work of Gilles Deleuze. The encounter between those two authors will allow us to pose a problem in regard to the concept, understood as a device which fixates and reduces the living being to an unchanging and static quality at the level of the configuration of living forms and of the artistic creation. From the understanding of the act of creation as an operation generative of living configurations, we will show the relevance of the chaosmotic trait of creation, that is, creation as a genetic point of order from chaos. Thus, considering the rejection form the part of the two authors of the essences, replacing them with the variation, difference and becoming, we will propose the idea that 'every configuration it's a deformation', this as well as in the field of vital genesis as in that of artistic creation. El presente artículo busca tensionar la noción de organización a partir de la producción teórica de Paul Klee y su diálogo con la obra de Gilles Deleuze. El encuentro entre ambos autores nos permitirá problematizar el concepto como un dispositivo de fijación y reducción de lo viviente a una cualidad invariable e inamovible a nivel de la configuración de las formas vivas y de la creación artística. A partir del entendimiento del acto de creación como una operación generativa de configuraciones vivas, relevaremos el estatuto de caosmos de la creación, es decir, como punto de génesis de un orden a partir del caos. Así, en vista del rechazo de ambos autores de las esencias en provecho de la variación, la diferencia y el devenir, postularemos la idea de que ‘toda configuración es una deformación’, tanto en el campo de la génesis vital como de la creación artística.