• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Resonancias: Revista de Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Resonancias: Revista de Filosofía
  • View Item

Body and Dance: active becoming between art and politics

Cuerpo y danza: devenir activo entre arte y política

Author
Carreño Hernández, Paz

Diaz Titelman, Viviana

Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/60944
10.5354/0719-790X.2021.60944
Abstract
This article tries to rethink the body and its movement through the art of dance. Responding to the need of thinking of a body without the limits imposed by form, dance appears as a phenomenon that stands in the way of considering existence to be determined by function and biological operativity. The body that dances does not display its limits. It exposes its possibility of becoming against every organization and order that forces it towards a stable state. The argument of the article begins defining dance’s peculiarity as it is described by Valéry. It then elaborates on the concept of dancing body using Deleuze’s lecture on Nietzsche. In this analysis we sustain that the dancing body is a possibility for an active becoming of forces, a body that changes in every instant. This leads to a new consideration of the body. It unveils itself as creation and multiplicity, no longer pure anatomy, devoured by the forces that give it existence. This finally provides new perspectives from which to consider different forms of existence and to reconstruct the concept of subject.
 
El presente artículo busca pensar el cuerpo y su movimiento en la danza. Respondiendo a la necesidad de pensar el cuerpo sin los límites que la forma le impone, la danza aparece como un fenómeno que obstaculiza la posibilidad de considerar la existencia determinada por su función y operatividad biológica. El cuerpo que danza, lejos de manifestar los límites del cuerpo, da cuenta de su posibilidad de devenir contra toda organización u orden que lo fuerce a un estado de estabilidad. En este sentido, el argumento que recorre este escrito inicia definiendo la particularidad de la danza desde el punto de vista de Valéry, para posteriormente desplegar el concepto de cuerpo que danza a partir de las consideraciones realizadas por Deleuze en su lectura de Nietzsche. A partir de lo anterior, se sostiene que la danza en tanto cuerpo que danza es la posibilidad de un devenir activo de las fuerzas que en cada instante se transforma. Esto abre paso a una nueva consideración del cuerpo como creación, ya no anatómico sino que múltiple, devorado por las fuerzas que le dan existencia. Esto, a su vez, entrega nuevas perspectivas para considerar distintas formas de existencia y de concebir un sujeto.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB