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Husserl and Critical Phenomenology: an Analysis of Disruption of Mourning from Habits and Levels of Constitution

Husserl y la fenomenología crítica: un análisis de la disrupción del velar desde los hábitos y niveles de constitución

Author
Ramírez Clavería, Camila

Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/70069
10.5354/0719-790X.2022.70069
Abstract
Critical phenomenology appears as a groundbreaking discipline, which seeks to apply the classical analyses to concrete problems of everyday life such as structures of power, racialized bodies and gender studies, to name a few. According to this, this paper aims to conduct a re-reading of the Husserlian work with the purpose of describing what happens with the interruption of a specific cultural tradition: mourning someone who has passed away. This re-reading is performed in the frame of two contemporary Husserlian interpretations of great relevance, i.e., Lanei Rodemeyer’s on the levels of constitution and Dermot Moran’s on the levels of experience through habitus. In the light of this, it will be shown that the disruption of a tradition such as mourning not only affects subjectivity in its utmost depth, but at the same time goes through different levels of experience to connect to intersubjetivity.
 
La fenomenología crítica aparece como una novedosa disciplina que busca aplicar los análisis clásicos a problemas concretos de la vida cotidiana tales como las estructuras de poder, los cuerpos racializados y los estudios de género, por nombrar algunos. De acuerdo con esto, el presente artículo tiene el objetivo de realizar una re-lectura de la obra husserliana con el propósito de describir qué ocurre con interrupción de una tradición cultural específica: la de velar a alguien que ha muerto. Esta re-lectura es realizada en el marco de dos interpretaciones husserlianas contemporáneas de gran relevancia, a saber, la de Lanei Rodemeyer sobre los niveles de constitución y la de Dermot Moran sobre los niveles de la experiencia a través de los hábitos. Se mostrará a partir de esto que la disrupción de una tradición como el velar no afecta solamente a una subjetividad en su máxima profundidad, sino al mismo tiempo recorre los distintos niveles de la experiencia para conectarse con la intersubjetividad.
 
Metadata
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