SCHOOL COEXISTENCE MANAGER IN THE NORTH OF CHILE
ENCARGADO DE CONVIVENCIA ESCOLAR EN EL NORTE DE CHILE
Author
Villegas-Robertson, José Miguel
Prat-Grau, María
Marín-Gutiérrez, Mauricio
Abstract
The goal of the present study is to describe the profile and role of professionals in charge of school coexistence in schools of Iquique and Alto Hospicio in the north of Chile. A cross-sectional study with a survey design was used, with the participation of 38 professionals from public, subsidized, and private schools. The main findings show that this activity is carried out mainly by teachers and psychologists, with a predominance of women; most of them have a school coexistence formation and are aware of the normative instruments associated to this role; they coordinate a school coexistence team and are part of the school management staff. There is a coincidence in their main responsibilities: they execute the management plan of school coexistence, send information to the Superintendence of Education, interview parents and supervise individual cases. However, they face different obstacles at work, such as: low family participation, resource management difficulties and lack of time. Furthermore, the participants provide suggestions to improve the job performance: be a member of the school management staff and have a workteam with a full-time dedication to this task. The main contribution of this investigation is to provide a unique study about school coexistence professionals in the north of Chile, inclusive due to the diversity of professionals and school contexts, and that these results can help outline the profile of school coexistence professionals in future public policies in the formation of teachers and psychologists with school management roles. Este estudio tiene como objetivo describir el perfil y rol profesional de los encargados de convivencia escolar (ECE) en escuelas de las ciudades de Iquique y Alto Hospicio en el norte de Chile. Se realizó un estudio transversal con diseño de encuesta con 38 ECE de establecimientos públicos, subvencionados y privados. Los principales hallazgos dan cuenta de que el cargo es ocupado principalmente por profesores/as y psicólogos/as con una predominante presencia de mujeres, la mayoría cuenta con formación específica en convivencia escolar, conocen los instrumentos normativos asociados a su rol, coordinan un equipo de convivencia y forman parte de los equipos directivos. Hay coincidencia en las tareas que desarrollan: ejecutar el plan de gestión de convivencia, entregar antecedentes a la Superintendencia de Educación, entrevistar apoderados y atender casos individuales. No obstante, se enfrentan a una serie de obstáculos laborales, donde destacan: baja participación de las familias, dificultad en la gestión de recursos y falta de tiempo. Adicionalmente, los participantes aportan sugerencias para mejorar el desempeño del cargo: formar parte del equipo directivo, contar con un equipo de convivencia y tener carga horaria completa para el cargo. Entre los aportes de esta investigación se destaca situarse como estudio inédito con ECE en el extremo norte de Chile, inclusivo desde la diversidad de participantes y contextos educativos, y que sus hallazgos pueden ser útiles para el diseño del perfil de cargo de los ECE en la próxima política pública en la materia y en la formación de profesores y psicólogos ligados a cargos de gestión escolar.