Show simple item record

UNA EXPLICACIÓN CONECTIVISTA DE POR QUÉ Y CÓMO APRENDEMOS A HABLAR

dc.creatorGil, José María
dc.date2021-12-07
dc.date.accessioned2023-05-09T16:02:02Z
dc.date.available2023-05-09T16:02:02Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/261
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225427
dc.descriptionThe relational network theory is a connectivist model that allows us to understand that a person’s linguistic system is, at the same time, a biological system and a product of culture. Indeed, the development of linguistic structures that have their seat in the brain is what makes it possible for individuals to interact with each other in the most varied communicative situations, each of which takes place in the context of culture. This paper offers a relational and connectivist explanation of why and how human beings learn to speak. We learn to speak because we need to communicate, that is, we need to continuously recognize and exchange the most diverse types of meanings, and mother language learning consists in the creation of a network of relationships, a vast and complex system of interconnected nodes. These explanations of why and how language is learned are consistent not only with directly observable linguistic evidence, but also with the neurological evidence provided by neuroanatomy and connectomics.en-US
dc.descriptionLa teoría de redes relacionales es un modelo conectivista que permite entender que el sistema lingüístico de una persona es, al mismo tiempo, un sistema biológico y un producto de la cultura. En efecto, el desarrollo de las estructuras lingüísticas que tienen su asiento en el cerebro es lo que hace posible que las personas interactúen unas con otras en las más variadas situaciones comunicativas, cada una de estas tiene lugar en el contexto de la cultura. En este artículo se ofrece una explicación relacional y conectivista de por qué y cómo los seres humanos aprendemos a hablar. Aprendemos a hablar porque necesitamos comunicarnos, es decir, reconocer e intercambiar de forma continua los más diversos tipos de significados. Y el aprendizaje de la lengua materna consiste en la creación de una red de relaciones, esto es, de un vasto y complejo sistema de nodos interconectados entre sí. Estas explicaciones de por qué y cómo se aprende el lenguaje resultan consistentes no solo con la evidencia lingüística directamente observable, sino también con la evidencia neurológica provista por la neuroanatomía y la conectómica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/261/232
dc.rightsDerechos de autor 2021 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicologíaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 16 (2021): Publicación continua [PC]en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 16 (2021): Publicación continua [PC]es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleA CONNECTIVIST EXPLANATION OF WHY AND HOW WE LEARN TO SPEAKen-US
dc.titleUNA EXPLICACIÓN CONECTIVISTA DE POR QUÉ Y CÓMO APRENDEMOS A HABLARes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record