Show simple item record

HABILIDADES DE COMUNICACIÓN INTERPERSONAL EN ESTUDIANTES DE PSICOLOGÍA

dc.creatorBolgeri Escorza, Pedro
dc.creatorGonzález Arias, Mauricio
dc.creatorda Silva Vega, Gilmar
dc.creatorOróstigue Castillo, Ignacio
dc.creatorRojas Cordes, Ivannia
dc.creatorSantelices Vergara, Nicol
dc.date2022-12-30
dc.date.accessioned2023-05-09T16:02:02Z
dc.date.available2023-05-09T16:02:02Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/271
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225429
dc.descriptionThe development of interpersonal communication skills is a fundamental aspect in the training of psychologists, which seeks to promote interactions with those with whom they will work in the future. The purpose of this research was to evaluate the impact of an Interpersonal Communication Workshop, aimed at Psychology students, in increasing their communication skills and whether, in addition, these were maintained later. Data was collected on the communicational performance of 68 participants (27 men, 41women), from four different promotions, a performance that was recorded through three video recordings of ten - minute dialogues: the first at the beginning of the Workshop, the second at its end, and the third video - recording, two years after the workshop was given, with a group of student volunteers. The videos were evaluated through a Communicational Performance Observation Guideline, by pairs of trained judges, averaging the scores assigned by each one. The indicator used to evaluate the skills was thefrequency of the communicative expressions that the participants showed in five parameters: verbal and gestural feedback, use of comprehensive responses, use of propositional expressions, and use of communication blockers. Likewise, the judges weighted positive indicators, such as attitudes of empathy, attunement and warmth that the participants presented in front of their interlocutors. Through an ANOVA Analysis of Repeated Measures, the data obtained at the three moments were compared. The resultsshowed that the subjects significantly increased communication skills, from the first to the second measurement, and that these skills subsequently remained in the third measurement, with a slight decrease in the parameters with respect to the second measurement.  en-US
dc.descriptionEl desarrollo de habilidades de comunicación interpersonal es un aspecto fundamental en la formación de los psicólogos, que busca favorecer las interacciones con aquellas personas con quienes trabajarán en el futuro. El propósito de esta investigación fue evaluar el impacto de un Taller de Comunicación Interpersonal, dirigido a estudiantes de Psicología, en el incremento de sus habilidades comunicativas y si, además, estas se mantenían posteriormente. Se recolectaron los datos acerca del desempeño comunicacional de 68 participantes voluntarios (27 hombres, 41 mujeres), provenientes de cuatro diferentes promociones, desempeño que fue registrado por medio de tres grabaciones en video de diálogos de diez minutos de duración: la primera al inicio del Taller, la segunda a su término y, la tercera videograbación, dos años después de dictado el Taller. Los videos fueron evaluados mediante una Pauta de Observación del Desempeño Comunicacional, por duplas de jueces entrenados, promediando las puntuaciones que cada uno asignó. El indicador usado para evaluar las habilidades fue la frecuencia de las expresiones comunicativas que los participantes mostraron en cinco parámetros: retroalimentación verbal y gestual, uso de respuestas comprensivas, uso de expresiones propositivas y uso de bloqueadores de la comunicación. Asimismo, los jueces ponderaron indicadores positivos, como actitudes de empatía, sintonía y calidez que presentaron los participantes frente a sus interlocutores. Por medio de un Análisis ANOVA de Medidas Repetidas, se compararon los datos obtenidos en los tres momentos. Los resultados mostraron que los sujetos incrementaron significativamente las habilidades comunicacionales, de la primera a la segunda medición, y que tales habilidades permanecieron posteriormente en la tercera medición, con una disminución leve enlos parámetros respecto de la segunda medición.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/271/241
dc.rightsDerechos de autor 2022 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicologíaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 17 (2022): Publicación continua [PC]en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 17 (2022): Publicación continua [PC]es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleINTERPERSONAL COMMUNICATION SKILLS IN PSYCHOLOGY STUDENTSen-US
dc.titleHABILIDADES DE COMUNICACIÓN INTERPERSONAL EN ESTUDIANTES DE PSICOLOGÍAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeTextoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record