THE DISCOURSE ASSOCIATED WITH THE RELIGIOUS BELIEF SYSTEM AS A FACILITATOR OF SEXUAL ABUSE IN THE CATHOLIC CHURCH
EL DISCURSO ASOCIADO AL SISTEMA DE CREENCIAS RELIGIOSAS COMO FACILITADOR DEL ABUSO SEXUAL EN LA IGLESIA CATÓLICA
Author
Endre Saavedra, Paul
Abstract
Beliefs are a fundamental part of human existence. They provide us with a worldview, a place in the world, an identity, as well as belonging. This scenario has many times served priests, religious people or active members of the Church, to use these beliefs and the discourse behind them to facilitate abuse, be it of conscience, sexual or spiritual. The abusive practices the Church currently has, are not only part of a structure, but they are supported by the narrative that emerges from several interpretations of the institution’s truths of faith, generating submission, blind obedience and invisibility of crimes committed against children, adolescents and vulnerable adults. It becomes necessary to identify concepts or ideas underneath the discourse on beliefs, creating a domination factor that prevents, not only questioning the institution and the way we look at it today, but also prevents dissenting, confronting power structures and the empowerment of new voices allowing to break with the discourses of domination. Las creencias son una parte fundamental de la existencia humana. Estas nos proporcionan una cosmovisión, un lugar en el mundo, una identidad, así como pertenencia. Todo este escenario muchas veces ha servido para que sacerdotes, religiosos/as o miembros activos de la Iglesia, utilicen las creencias y los discursos asociados a ellas para propiciar el abuso, sea de conciencia, sexual o espiritual. Las prácticas abusivas que hoy posee la Iglesia, no sólo son parte de una estructura, sino que están avaladas por esos discursos que brotan de una serie de interpretaciones acerca de las verdades de fe que esta institución instala, generando sumisión, obediencia ciega y la invisibilidad de los crímenes cometidos contra los niños, niñas, adolescentes y adultos vulnerables. Se vuelve necesario identificar los conceptos o ideas que están integradas en los discursos sobre las creencias y que ejercen un factor de dominación que impide, no sólo el cuestionamiento a la Institución y la forma en que esta hoy se nos presenta, sino que impide el disenso, la confrontación con las estructuras de poder y el empoderamiento de nuevas voces que permitan desinstalar los discursos de dominación.