JEALOUSY AND DATING CYBERVIOLENCE IN CHILEAN UNIVERSITY STUDENTS
CELOS Y CIBERVIOLENCIA EN EL POLOLEO EN UNIVERSITARIOS CHILENOS
dc.creator | Salas-Herrera, José Luis | |
dc.creator | Condeza Díaz, Jazmín | |
dc.creator | Figueroa Mora, Nathaly | |
dc.creator | Oliva Rivera, Diego | |
dc.creator | Villarroel Avendaño, Annette | |
dc.creator | Vera Jiménez, Valesca | |
dc.date | 2022-12-30 | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T16:02:04Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T16:02:04Z | |
dc.identifier | https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/356 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225446 | |
dc.description | The purpose of this study was to understand the manifestations of cyberviolence in the pololeo in Chilean university students. A qualitative approach was used, from the constructivist grounded theory. The instruments for the production of meanings were a virtual questionnaire, semi-structured interviews and focus groups, achieving the participation of 143 Chilean university students, men and women, between 20 and 25 years old.As a result, we have that cyberviolence in the pololeo is a multidimensional phenomenon, preceded mainly by jealousy, insecurities and myths of romantic love. In turn, cyberviolence appears causally related to different damages in the quality of life of the victims, which translates into the affectation of their different vital areas by the perception of negative emotions, which prompts them to resort to support networks social and institutional. It is suggested to strengthen and periodically update the research on cyberviolence in the pololeo, taking into account the multidimensionality and dynamism of the phenomenon. Similarly, in futureresearch it will be relevant to include minority and/or risk groups in adolescence, such as members of the LGBTQI+ community. | en-US |
dc.description | El propósito de este estudio fue comprender las manifestaciones de la ciberviolencia en el pololeo en estudiantes universitarios chilenos. Se usó una aproximación cualitativa, desde la teoría fundamentada constructivista. Los instrumentos de producción de datos consistieron en un cuestionario virtual, entrevistas semiestructuradas y grupos focales; logrando la participación de 128 estudiantes universitarios chilenos, hombres y mujeres, entre 20 y 25 años. Como resultado tenemos que la ciberviolencia en el pololeo es un fenómeno multidimensional, precedido principalmente por los celos, inseguridades y mitos del amor romántico. A su vez, la ciberviolencia aparece relacionada causalmente con diferentes perjuicios en la calidad de vida de las víctimas, lo que se traduce en la afectación de sus diferentes áreas vitales por la percepción de emociones negativas, lo que les impulsa a recurrir a redes de apoyo sociales e institucionales. Se sugiere robustecer y actualizar periódicamente la investigación respecto de ciberviolencia en el pololeo, atendiendo a la multidimensionalidad y dinamismo del fenómeno. Del mismo modo, en investigaciones futuras será relevante incluir grupos minoritarios o de riesgo en la adolescencia, como integrantes de la comunidad LGBTQI+. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Tarapacá | es-ES |
dc.relation | https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/356/245 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | LÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 17 (2022): Publicación continua [PC] | en-US |
dc.source | LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 17 (2022): Publicación continua [PC] | es-ES |
dc.source | 0718-5065 | |
dc.source | 0718-1361 | |
dc.title | JEALOUSY AND DATING CYBERVIOLENCE IN CHILEAN UNIVERSITY STUDENTS | en-US |
dc.title | CELOS Y CIBERVIOLENCIA EN EL POLOLEO EN UNIVERSITARIOS CHILENOS | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | texto | es-ES |