Show simple item record

Impacto del confinamiento en pandemia COVID-19 en la conducta de niños, niñas y adolescentes con trastorno del espectro autista

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorCoelho-Medeiros, María Elisa
dc.creatorGálvez, Alejandra P.
dc.creatorNúñez Farías, Alicia Carolina
dc.creatorLe Roy, Catalina
dc.creatorRiquelme, Arnoldo
dc.creatorLópez-Espejo, Mauricio
dc.date2022-12-16
dc.date.accessioned2023-05-12T14:33:55Z
dc.date.available2023-05-12T14:33:55Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4095
dc.identifier10.32641/andespediatr.v93i6.4095
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225664
dc.descriptionCoronavirus disease (COVID-19) and confinement have affected access to the health system and have impacted people’s mental health, particularly families of children with autism spectrum disorder (ASD). Objective: To investigate the perceptions of parents of children with ASD regarding benefits, positive changes, and difficulties in behavioral management at home during the first confinement due to COVID-19 in Chile. Subjects and Methods: We performed an exploratory crosssectional qualitative study including 118 parents of individuals with ASD aged between 2 and 15 years. An online questionnaire, prepared by a multidisciplinary committee of national experts using Delphi methodology was applied, which contains four open-ended questions related to children’s behavior (difficulties, improvements, benefits, and professional support required) during the pandemic. Results: Parents perceived that confinement increased emotional stress for adults and children, which could exacerbate behavioral problems. The interviewees perceived improvements in child social-affective, individual autonomy, and communication skills. The family and resilience aspects, such as time-sharing that emerged during the pandemic to support children’s needs, were appreciated. Parents also reported the need for professional support in behavioral and emotional management during confinement. Conclusion: Caregivers value the integration of the family into therapies during confinement. It is necessary to complement these results with additional studies exploring different life contexts of families with children with ASD in Chile and the impacts of longterm confinement.en-US
dc.descriptionLa COVID-19 y el confinamiento han afectado el acceso al sistema de salud impactando la salud mental, en particular familias de niños con trastorno del espectro autista (TEA). Objetivo: Explorar las percepciones de padres de niños con TEA respecto a beneficios, cambios positivos y dificultades en manejo conductual en el hogar durante el primer confinamiento por COVID-19 en Chile. Sujetos y Método: Estudio cualitativo transversal exploratorio incluyendo 118 padres de pacientes con TEA entre 2 y 15 años. Se aplicó un cuestionario en línea, confeccionado por un comité de expertos nacionales utilizando metodología Delphi, conteniendo cuatro preguntas abiertas relativas a la conducta infantil (dificultades, mejorías, beneficios y apoyo profesional requerido) durante la pandemia. Resultados: Los padres perciben que el confinamiento aumenta el estrés emocional de adultos y niños, lo cual podría exacerbar problemas conductuales. Los entrevistados perciben mejorías en los ámbitos social-afectivo, autonomía individual y habilidades comunicativas de su hijo(a). Existe una valoración de la familia y aspectos resilientes, como el tiempo compartido, que surgen en la pandemia para apoyar las necesidades de los niños. Se reporta la necesidad de apoyo profesional en el manejo conductual y emocional durante el confinamiento. Conclusión: La integración de la familia a las terapias durante el confinamiento es valorada por los cuidadores, es importante proyectar el tiempo en familia como factor a considerar en el plan terapéutico. Es necesario complementar los resultados con estudios adicionales explorando distintas realidades de familias con niños con TEA en Chile y el impacto del confinamiento a largo plazo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4095/4165
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4095/4350
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4095/13182
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4095/13183
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4095/13184
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/4095/13186
dc.rightsCopyright (c) 2023 Andes Pediatricaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 93, Núm. 6 (2022): Noviembre - Diciembre; 832-840en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 93, Núm. 6 (2022): Noviembre - Diciembre; 832-840es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectCOVID-19; Autism; Behavior Disorder; Qualitative Study; Grounded Theoryen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectCOVID-19; Autismo; Trastorno de Conducta; Estudio Cualitativo; Teoría Fundamentadaes-ES
dc.titleImpact of COVID-19 pandemic confinement on the behavior of children and adolescents with autism spectrum disorderen-US
dc.titleImpacto del confinamiento en pandemia COVID-19 en la conducta de niños, niñas y adolescentes con trastorno del espectro autistaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record