Validation of a Dispositional Hope Scale for Chilean children and adolescents
Validación de una Escala de Esperanza Disposicional para población infantil y juvenil chilena
Author
Escobar-Cayo, Nicole I.
Guzmán-González, Mónica
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/405510.32641/andespediatr.v94i2.4055
Abstract
According to Snyder’s theory, hope is defined as a dispositional attribute consisting of two dimensions, agency and pathway thinking. This construct has been widely studied because of its association with quality and satisfaction with life. In the Chilean context, there is no valid measure adapted to the population of children and adolescents. Objective: To assess the psychometric properties of the Dispositional Hope Scale for Chilean children and adolescents (NNA, for its acronym in Spanish). Subjects and Method: The study was conducted on 331 NNA, aged 10 to 20 years, from different educational centers in the country. Reliability was tested with Cronbach’s alpha coefficient. In addition, one-factor vs two-factor models were compared using the Maximum Likelihood (MLR), while validity was analyzed in relation to other variables, specifically depressive symptoms. Results: The scale showed a Cronbach’s alpha coefficient of 0.89 and an adequate fit to the two-factor model, keeping the original structure proposed by Snyder et al. It is negatively related to depressive symptomatology. Conclusions: The NNA Hope Scale shows appropriate psychometric properties for its use on Chilean NNA population. La esperanza, según la teoría de Snyder, es definida como un atributo disposicional que consta de dos dimensiones, agencia y vía. Este constructo ha sido ampliamente estudiado por su asociación con calidad y satisfacción con la vida. En el contexto chileno no se cuenta con una medida válida y adaptada a población infantojuvenil. Objetivo: Evaluar las propiedades psicométricas de la Escala de Esperanza Disposicional para su uso en niños(as) y adolescentes (NNA) chilenos. Sujetos y Metodo: El estudio se realizó en 331 NNA, edades de 10 a 20 años, provenientes de distintos centros educativos del país. La confiabilidad se verificó mediante el coeficiente alfa de Cronbach. Se comparó el modelo de un factor con el de dos factores mediante el método de estimación de máxima probabilidad (MLR), y la validez se analizó en relación con otras variables, específicamente con síntomas depresivos. Resultados: La escala mostró un coeficiente alfa de Cronbach de 0,89, ajustando adecuadamente al modelo de dos factores, conservando la estructura original propuesto por Snyder y otros. Está relacionada negativamente con la presencia de sintomatología depresiva. Conclusiones: La escala de Esperanza para NNA es una medida que posee propiedades psicométricas adecuadas para su uso en población chilena infanto-juvenil.