• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

Cognitive performance of preschoolers with Congenital Hypothyroidism enrolled in a follow-up program

Desempeño cognitivo en preescolares con Hipotiroidismo Congénito incorporados en un programa de seguimiento

Author
Ontiveros M., Esperanza

González M., Juan A

Rivera G., Rolando

Sánchez P., Carmen

Barragán M., Gerardo

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/4356
10.32641/andespediatr.v94i1.4356
Abstract
The age at treatment initiation is decisive for limiting the neurological sequelae of Congenital Hy-pothyroidism (CH). Incorporating children into follow-up programs could be very helpful. Objective: To evaluate the cognitive performance of preschool children with CH incorporated into a follow- up program. Patients and Method: Prospective study of 93 patients with a confirmed diagnosis of CH. Intelligence quotient (IQ) was assessed using the Wechsler Preschool and Primary Intelligence Scale (WPPSI) at 4 and 5 years, and the WISC-R at 6 years of age. Full-Scale IQ (FSIQ), Verbal IQ (VIQ), and Performance IQ (PIQ) scores were analyzed. Results: The study sample was 80 children. The average age at starting hormonal treatment was 42 ± 18 days; treatment started early in 25 patients (24 ± 6 days) and late in 55 patients (50 ± 16 days). The mean initial dose of Levothyroxine was 13.5 ± 1.5μg/kg/day. Children with athyrosis and late initiation of treatment had lower scores on the VIQ (85 ± 14), the PIQ (89 ± 12), and the FSIQ (86 ± 13) scales at 4 years of age, in comparison with patients with early initiation of treatment. These patients scored within the cut-off point for the normal IQ classification (90-109 points). IQ comparison at 6 years of age revealed differences up to 14 points in the PIQ and 11 points in the FSIQ between children with athyrosis and early initiation of treatment, with and without regular attendance to the follow-up program. Discussion: These results support the importance of early initiation of treatment and the incorporation of children in follow-up programs and early stimulation. The etiology of hypothyroidism and the age at initiation of treatment were the most significant factors that affected cognitive performance.
 
La edad de inicio del tratamiento es determinante para la evolución y limitación de las secuelas neu- rológicas del Hipotiroidismo Congénito (HC). Incorporar los niños a programas de seguimiento podría ser de gran ayuda.Objetivo: Evaluar el desempeño cognitivo en preescolares con HC incorpo- rados a un programa de seguimiento. Pacientes y Método: Estudio prospectivo de 93 pacientes con diagnóstico confirmado de HC. Se evaluó el Cociente Intelectual (CI) mediante Escala de Inteligencia de Wechsler para preescolar y primaria (WPPSI) a los 4 y 5 años y WISC-R a los 6 años de edad. Se analizaron las puntuaciones de Escala Global (CIG), Verbal (CIV) y Ejecución (CIE). Resultados: La muestra de estudio fue de 80 niños. La edad promedio de inicio del tratamiento hormonal fue de 42 ± 18 días, el tratamiento inició en forma temprana en 25 pacientes (24 ± 6 días) y tardía en 55 (50 ± 16 días). La dosis promedio inicial de Levotiroxina fue de 13,5 ± 1,5 μg/kg/día; los pacientes con atirosis e inicio tardío obtuvieron puntajes más bajos en la escala verbal (85 ± 14), ejecución (89 ± 12) y global (86 ± 13) a los 4 años de edad, comparados con pacientes con inicio temprano, quienes tuvieron puntaje dentro del punto de corte para la clasificación de CI normal (90-109 pun- tos). La comparación los 6 años de edad revela diferencias de hasta 14 puntos en el CI para la escala de ejecución y de 11 puntos en la escala global entre los niños con atirosis e inicio temprano, con y sin asistencia regular al programa de seguimiento. Discusión: Estos resultados respaldan la importancia del inicio temprano del tratamiento y la incorporación de los niños a programas de seguimiento y es- timulación temprana. El tipo de hipotiroidismo y la edad de inicio del tratamiento fueron los factores más significativos que afectaron el desempeño cognitivo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB