Show simple item record

Análisis del impacto del emprendimiento sostenible y azul en las competencias transversales de la Educación Superior

dc.creatorGómez-Carrillo, Victoria-Rocío
dc.creatorMartín-Jaime, Juan-Jesús
dc.date2023-05-11
dc.date.accessioned2023-05-22T19:03:46Z
dc.date.available2023-05-22T19:03:46Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/scr/article/view/2142
dc.identifier10.32457/scr.v3i1.2142
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/226028
dc.descriptionSocial entrepreneurship is currently producing a progressive interest in society, because it contributes to generating value by responding and seeking innovative solutions to social needs related to economic, social or environmental aspects. When these initiatives have the additional objective of respecting the marine environment, favoring its conservation and the sustainable development of the regions in which it is framed, we would be talking about blue social entrepreneurship. The university has become one of the fundamental pillars in the development and promotion of entrepreneurship and social and blue entrepreneurship, fundamentally it is through the transversal skills that appear in the Degree reports that the training of graduates in entrepreneurship and sustainable development. Our study focuses on the analysis of the transversal competences of the different Andalusian universities by branches of knowledge in the field of entrepreneurship and sustainable development. The reports and schedules of the Degree subjects contain many concepts, both theoretical and practical, that must also be covered, and that make teaching on transversal skills difficult. To carry out a comparative analysis of the transversal competences, a post hoc test has been carried out, which was applied to a total of 78 teaching schedules (n1=78) from 41 different university degrees. The results indicate that blue entrepreneurship is partially included in the cross-cutting skills of university degrees, with the branches of knowledge “Social and Legal Sciences” and “Science” where they appear the most. Based on the results, it is considered necessary that in the university environment a higher level of individual and global development be favored and be an engine of change and social transformation.en-US
dc.descriptionEl emprendimiento social actualmente está produciendo un progresivo interés en la sociedad, debido a que éste contribuye a generar valor dando respuesta y buscando soluciones innovadoras a necesidades sociales relacionadas con aspectos económicos, sociales o medioambientales. Cuando estas iniciativas tienen como objetivo adicional respetar el medio marino, favoreciendo su conservación y el desarrollo sostenible de las regiones en las que se enmarca, se estaría hablando de emprendimiento social azul. La universidad se ha convertido en uno de los pilares fundamentales en el desarrollo y promoción del emprendimiento y del emprendimiento sostenible y azul, fundamentalmente a través de las competencias transversales que aparecen en las memorias de Grado donde se presenta la formación de los graduados/as en el emprendimiento y desarrollo sostenible. Nuestro estudio se centra en el análisis de las competencias transversales de las distintas universidades andaluzas por ramas de conocimiento en materia de emprendimiento y desarrollo sostenible. En las memorias y programaciones de las asignaturas de Grado contienen gran cantidad de conceptos, tanto teóricos como prácticos que también deben cubrirse, y que hacen difícil la labor docente sobre las competencias transversales. Con el fin de realizar un análisis comparado de las competencias transversales se ha hecho una prueba post hoc, que se aplicó a un total de 78 programaciones docentes (n1=78) de 41 grados universitarios diferentes. Los resultados indican que el emprendimiento azul se encuentra incluido en las competencias transversales de los títulos universitarios de manera parcial, siendo las ramas de conocimiento “Ciencias Sociales y Jurídicas” y “Ciencias” donde más aparecen. A tenor de los resultados, se considera preciso que en el ámbito universitario se favorezca un mayor nivel de desarrollo individual y global, y ser motor de cambio y transformación social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/scr/article/view/2142/1470
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/scr/article/view/2142/1471
dc.rightsDerechos de autor 2023 Victoria-Rocío Gómez-Carrillo, Juan-Jesús Martín-Jaimees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.enes-ES
dc.sourceSciComm Report; Vol. 3 (2023); 1-12en-US
dc.sourceSciComm Report; Vol. 3 (2023); 1-12es-ES
dc.source2735-623X
dc.source10.32457/scr.v3i1
dc.subjectCompetencias transversaleses-ES
dc.subjectemprendimiento azules-ES
dc.subjectmétodos docenteses-ES
dc.subjectsostenibilidades-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectTransversal skillsen-US
dc.subjectblue entrepreneurshipen-US
dc.subjectteaching methodsen-US
dc.subjectsustainabilityen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.titleAnalysis of the impact of sustainable and blue entrepreneurship in the transversal competences of Higher Educationen-US
dc.titleAnálisis del impacto del emprendimiento sostenible y azul en las competencias transversales de la Educación Superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer reviewed Articleen-US
dc.typeArtículos evaluados por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record