Show simple item record

Imágenes y consumo cultural. Figuraciones del poder y de la resistencia

dc.creatorLucero, María Elena
dc.date2023-04-29
dc.identifierhttps://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/70098
dc.identifier10.5354/0719-4862.2023.70098
dc.descriptionThe aim of this article is to analyse a portion of the visual production of Argentine artist Noemí Escandell starting from her materialities, historical memories and cultural consumption. We will consider graphic pieces including Curriculum Vitae (1992), Diario El Blanco (1995), Daños colaterales (A 20 años del golpe) (1996), Algo habrás hecho (1998) and Desaparecido (1999), where the use of photo montage represents an aesthetic, poetic, and political strategy. These pieces, known as Handing works, highlight a series of visual tensions between a variety of iconographic sources. Given their exhibition formats, they question the legitimized system of museum institutions, portray a series of exchange practices with the viewer and trace new modes of dissemination and circulation within the museum. The final reflections will help establish some articulations between Escandell's Handing works with the notions of cultural consumption posed by Néstor García Canclini and of museum frictions proposed by Corinne A. Kratz and Ivan Karp, underlining the effects generated by these pieces in public spaces.en-US
dc.descriptionEste artículo se propone analizar un segmento de la producción visual de la artista argentina Noemí Escandell a partir de sus materialidades, de las memorias históricas y de los consumos culturales. Se considerarán piezas gráficas como Curriculum Vitae de 1992, Diario El Blanco de 1995, Daños colaterales (A 20 años del golpe) de 1996, Algo habrás hecho de 1998 y Desaparecido de 1999, donde el uso del montaje fotográfico representa una estrategia estética, poética y política. Dichas obras, denominadas Handing works, señalan una serie de tensiones visuales entre distintas fuentes iconográficas. Por sus formatos exhibitivos, interpelan el sistema legitimado de las instituciones museísticas, proyectan una serie de prácticas de intercambio con el espectador y trazan nuevos modos de difusión y circulación dentro del museo. En las reflexiones finales se establecerán algunas articulaciones entre los Handing works de Escandell con las nociones de consumo cultural de Néstor García Canclini y de fricciones museales de Corinne A. Kratz e Ivan Karp, subrayando los efectos que generan estas piezas en los espacios públicos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/70098/73017
dc.rightsDerechos de autor 2023 Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanoses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceMeridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; No. 20 (2023): April-September. Dossier: Inside, outside and against institutions: Latin American aesthetic practices in the era of mass consumption and contemporary techno-capitalism (1950-2020); 13-38en-US
dc.sourceMeridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; Núm. 20 (2023): Abril-Septiembre. Dossier: Dentro, fuera, para, contra la institución. Prácticas estéticas latinoamericanas entre la era del consumo masivo y el tecnocapitalismo contemporáneo (1950-2020); 13-38es-ES
dc.source0719-4862
dc.source0719-3734
dc.subjectartes visualeses-ES
dc.subjectconsumo culturales-ES
dc.subjectgráficaes-ES
dc.subjectmemoriaes-ES
dc.subjectpolíticaes-ES
dc.subjectvisual artsen-US
dc.subjectcultural consumptionen-US
dc.subjectgraphicsen-US
dc.subjectmemoryen-US
dc.subjectpoliticsen-US
dc.titleImages and Cultural Consumption. Figurations of Power and Resistanceen-US
dc.titleImágenes y consumo cultural. Figuraciones del poder y de la resistenciaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record