• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Benessere. Revista de Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Benessere. Revista de Enfermería
  • View Item

Participation as an ethical principle in research for care with indigenous peoples: narrative review

Participación como principio ético en investigación para el cuidado con pueblos originarios : una revisión narrativa

Author
Carrasco Díaz, Beatríz

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/Benessere/article/view/3698
10.22370/bre.81.2023.3698.
Abstract
Introduction: Developing participatory strategies as an ethical principle can contribute to culturally appropriate research based on horizontal practices. Objective: To describe participation strategies as an ethical aspect in research experiences for care with indigenous peoples. Methodology: Narrative review. SCIELO, PUBMED, Web of Science, CINAHL, and SCOPUS databases were used. The search strategies used were indigenous peoples (OR) Native Peoples (AND) Ethic research (AND) Community (OR) communities. We screened by title and abstracts according to established inclusion criteria. Principles of content analysis were used for evidence synthesis. Results: 17 manuscripts were obtained, where 100% corresponded to qualitative articles. Three main categories are described: Structures for participation, methods for participation, and trust relationships for participation. Conclusion: The establishment of a trust for participation means a profound change in the relationship between researchers and native peoples, which requires research practices oriented towards meaningful community participation, framed in ethical guidelines that outline the governance of research, with emphasis on transparency, agreements, and reciprocity mechanisms.
 
Introducción: Desarrollar estrategias de participación como un principio ético puede contribuir a investigaciones culturalmente adecuadas y basadas en prácticas horizontales. Objetivo: Describir las estrategias de participación como aspecto ético en experiencias de investigación para el cuidado con pueblos originarios. Metodología: Revisión narrativa. Se utilizan bases de datos SCIELO, PUBMED, Web of Science, CINAHL y SCOPUS. Las estrategias de búsqueda empleadas fueron: indigenous peoples (OR) Native Peoples (AND) Ethic research (AND) Community (OR) communities. Se realiza cribado por título y resumen de acuerdo con criterios de inclusión establecidos. Se utilizan principios de análisis de contenido para la síntesis de la evidencia. Resultados: se obtienen 17 manuscritos, donde el 100% corresponde a artículos de tipo cualitativo. Se describen tres categorías principales: Estructuras para la participación, métodos para la participación y relaciones de confianza para la participación. Conclusión: El establecimiento de confianzas para participación significa un cambio profundo de las relaciones entre investigadores y los pueblos originarios, que requiere prácticas de investigación orientadas a una participación significativa de la comunidad, enmarcada en guías éticas que tracen la gobernanza de la investigación, con énfasis en la transparencia, acuerdos y mecanismos de reciprocidad claros. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB