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La “no integración” de la infraestructura ferroviaria en la aglomeración urbana de León (España)

dc.creatorSaus, María Alejandra
dc.date2023-06-29
dc.date.accessioned2023-07-05T16:57:37Z
dc.date.available2023-07-05T16:57:37Z
dc.identifierhttps://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/67888
dc.identifier10.5354/0717-5051.2023.67888
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230714
dc.descriptionThe Railway Integration Societies (RIS) are public consortiums created in Spain at the beginning of the 21st Century. These societies were organized in thirteen Spanish cities to incorporate high-speed trains and reduce physical barriers due to conventional infrastructures. The research problem of this work is the failed railway integration project of the urban agglomeration of Leon. It was based on a tunnelling that would have been financed by the construction and sale of properties on the ground level, but this idea led to the crisis of the local RIS when the real estate bubble burst in 2008. The objective of this article is to examine the projects and actions of the case of Leon, in order to warn other middle-size cities facing railway challenges about bad management practices. Therefore, the article exposes the negative consequences of real estate speculation in the financing of public works. The research has a mixed methodological approach and uses several techniques to expand perspectives and make results more complex. en-US
dc.descriptionLas Sociedades de Integración del Ferrocarril (sif) son consorcios públicos creados en España a principios del siglo xxi. Estas sociedades fueron organizadas en 13 ciudades españolas para incorporar los trenes de alta velocidad y atenuar las barreras físicas provocadas por las infraestructuras convencionales. El problema de investigación de este trabajo es el fallido proyecto de integración ferroviaria en la aglomeración urbana de León. Este radicaba en un soterramiento que sería financiado con la construcción y venta de propiedades en superficie, pero ello condujo a la crisis de la sif local al estallar la burbuja inmobiliaria en 2008. El objetivo de este artículo es examinar los proyectos y las actuaciones del caso de León, a fin de advertir sobre malas prácticas de gestión a otras ciudades intermedias que enfrenten desafíos ferroviarios. Por eso, se exponen las consecuencias negativas de la especulación inmobiliaria en el financiamiento de obras públicas. El trabajo tiene un enfoque metodológico mixto y utiliza diversas técnicas de investigación, a fin de ampliar perspectivas y complejizar resultados. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arquitectura y Urbanismoes-ES
dc.relationhttps://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/67888/73381
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista de Urbanismoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Urbanismo; No. 48 (2023): June; 156-176en-US
dc.sourceRevista de Urbanismo; Núm. 48 (2023): Junio; 156-176es-ES
dc.source0717-5051
dc.subjectInfraestructura ferroviariaes-ES
dc.subjectintegracion urbanaes-ES
dc.subjectoperación inmobiliariaes-ES
dc.subjectLeónes-ES
dc.subjectRailway infrastructureen-US
dc.subjecturban integrationen-US
dc.subjectreal estate operationen-US
dc.subjectLeon Cityen-US
dc.titleThe “Non-Integration” of the Railway Infrastructure in the Urban Agglomeration of Leon (Spain)en-US
dc.titleLa “no integración” de la infraestructura ferroviaria en la aglomeración urbana de León (España)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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