• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Estudios de Políticas Públicas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Estudios de Políticas Públicas
  • View Item

Public policies influence in the organizational transformation of the mexican public university. The case of the UAEH

La Influencia de las políticas públicas en la transformación organizacional de la universidad pública mexicana. El caso de la UAEH

Author
Morales Díaz, Leydi Diana

Vázquez Islas, José Leonardo

Posadas Domínguez, Rodolfo Rogelio

Cáceres Mesa, Maritza Librada

Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/67291
10.5354/0719-6296.2023.67291
Abstract
Educational quality for the higher level has been the central axis of Mexican public policies of HEIs, where in the 1990s a process was designed that placed the need for university strengthening with proposals and courses of action on the public and government agendas, whose execution created favorable scenarios for the implementation of the Teacher Improvement Program, PROMEP (1996-2013) and with a long-term scope with the Teacher Professional Development Program, PRODEP (2014-2021). The influence of educational policies in HEIs is analyzed through the study applied to the UAEH, using a mixed methodology supported by a multiple case study, recovering both theoretical references to support the analysis and criteria of managers and academics with responsibilities around PROMEP. PRODEP that reflect opinions on the transformation derived from the implemented policies and their influence on academic capacity, scientific production, and competitiveness. It was found that public policies directly affect the work of universities, the productivity of academics, and the generation of knowledge.
 
La calidad educativa para el nivel superior ha sido eje central de políticas públicas mexicanas de las Instituciones de Educación Superior (IES), donde en los años noventa se diseñó un proceso que colocó en las agendas pública y gubernamental a la necesidad de fortalecimiento universitario con propuestas y cursos de acción, cuya ejecución creó escenarios propicios para la implementación del Programa de Mejoramiento del Profesorado (1996-2013) y Programa para el Desarrollo Profesional Docente (2014-2021). Estos se diseñaron con el propósito de profesionalizar a profesores para mejorar capacidades sus docentes e investigativas, articulando y consolidando cuerpos académicos capaces de transformar su entorno. Se analiza la influencia de las políticas educativas en las IES mediante el estudio aplicado a la UAEH, se utiliza una metodología mixta sustentada por un estudio de caso múltiple, recuperamos referentes teóricos para fundamentar el análisis y criterios de directivos y académicos; reflejando opiniones sobre la transformación derivada de las políticas implementadas y su influencia en la capacidad académica, producción científica y competitividad. Se encontró que las políticas públicas inciden directamente en el quehacer de las universidades, en la productividad de los académicos y en la generación del conocimiento.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB