Universalism in Education. A proposal for the analysis of the educational policies design
Universalismo en educación. Una propuesta para el análisis del diseño de las políticas educativas
Author
Quiero-Bastias, Máximo
Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/6935010.5354/0719-6296.2023.69350
Abstract
In Latin America, interest in social policy regimes has been growing during the last two decades. Researchers using universalism to study reforms have approached the process more comprehensively; however, problematization has been primarily conceptual. Of the areas researched, Education is the one that has shown the most significant incidence in reducing inequality and poverty; nevertheless, it is one of the least investigated. This article proposes a conceptualization and measurement for universalism in education for middle-income countries in the Region. It defines four constitutive dimensions, access, quality, equity, and financing, each with its respective indicators. To demonstrate its use, based on legislative sources, it analyzes the three main Chilean educational policies of the Bachelet second government, which for the first time in 30 years, attempt to modify structural aspects of the educational system. The article concludes that this reform reached an emerging universalism, with quality being the dimension with the lowest score, followed by financing. In contrast, equity is the dimension with the highest score, one of the principal focus of the reform. En América Latina el interés por los regímenes de política social ha sido creciente durante las últimas dos décadas. Las investigaciones que han utilizado el universalismo para estudiar reformas son las que han abordado el proceso de manera más integral, sin embargo, la problematización ha sido mayormente conceptual. De las áreas investigadas, Educación es la que ha demostrado mayor incidencia en la disminución de la desigualdad y la pobreza, no obstante, es una de la menos investigada. Este artículo propone una conceptualización y medición para el universalismo en educación para países de ingreso medio de la Región, considerando cuatro dimensiones constitutivas, acceso, calidad, equidad y financiamiento, cada una con sus respectivos indicadores. Para demostrar su utilización, a partir de fuentes legislativas se analiza las tres principales políticas educativas chilenas del segundo gobierno de Bachelet que por primera vez en 30 años intentan modificar aspectos estructurales del sistema educativo. El artículo concluye que dicha reforma alcanzó un universalismo emergente, siendo calidad la dimensión con menor puntaje, seguida de financimiento. En contraste, equidad es la dimensión con más alto puntaje, uno de los ejes principales de la reforma.