Show simple item record

SLAVOJ ŽIŽEK O LAS DOS CARAS DE LA IDEOLOGÍA: LA FANTASÍA Y EL SÍNTOMA

dc.creatorAcuña Echagüe, Willingthon
dc.date2023-07-07
dc.date.accessioned2023-07-12T15:34:21Z
dc.date.available2023-07-12T15:34:21Z
dc.identifierhttps://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/64471
dc.identifier10.7764.4.10especial
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232269
dc.descriptionThis paper explores in detail the concept of ideology in Žižek›s work, showing its affiliation with Lacan’s notion of phantasm. Considering ideology in the light of its relations with the divided subject and with the object a, the essay shows how ideology intervenes on two levels that must be distinguished: the fantasy and the symptom. What I will propose is that ideology looks on one side towards fantasy, whose function is to hide the difference between political reality and the real, and on the other it evokes the symptom, which is the return of the real, of what was excluded from reality and which, nevertheless, appears to reintroduce the lack in the social field. This premise will lead me to argue that if the symptom is what makes the unification of reality impossible, the danger of the realization of fantasy lies in the search for a fully reconciled political reality. Where the project of fantasy becomes the destruction of the symptom, the elimination of social conflict, violence becomes unlimited, it never ends.en-US
dc.descriptionEl ensayo explora el concepto de ideología en la obra de Slavoj Žižek, evidenciando su filiación con la noción de fantasma en Jacques Lacan. Considerando la ideología a la luz de sus relaciones con el sujeto dividido y con el objeto a, el trabajo muestra cómo la ideología interviene en dos planos que es preciso distinguir: la fantasía y el síntoma. Lo que propondré es que la ideología mira por uno de sus lados hacia la fantasía, cuya función es ocultar la diferencia entre la realidad política y lo real, y por el otro evoca el síntoma, que es el retorno de lo real, de lo que fue excluido de la realidad y que, no obstante, aparece para reintroducir la falta en el campo lo social. Esta premisa me llevará a sostener que, si el síntoma es lo que hace imposible la unificación de la realidad, el peligro de la realización de la fantasía está en la búsqueda de una realidad política completamente reconciliada. Allí donde el proyecto de la fantasía se convierte en la destrucción del síntoma, en la eliminación de la conflictividad social, la violencia se vuelve ilimitada, no termina nunca.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Filosofía. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/64471/51395
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceAporia · International Journal for Philosophical Investigations; No. 4 - especial (2023): Aporia. International Journal for Philosophical Investigations. Fourth Especial Number/Year 2023; 163-182en-US
dc.sourceAporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; Núm. 4 - especial (2023): Aporía. Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas. Cuarto Número Especial/Año 2023; 163-182es-ES
dc.source0719-9589
dc.source0718-9788
dc.subjectIdeología · Fantasía · Síntoma · Goce · Violenciaes-ES
dc.subjectIdeology · Phantasy · Symptom · Enjoyment · Violenceen-US
dc.titleSLAVOJ ŽIŽEK OR THE TWO FACES OF IDEOLOGY: THE FANTASY AND THE SYMPTOMen-US
dc.titleSLAVOJ ŽIŽEK O LAS DOS CARAS DE LA IDEOLOGÍA: LA FANTASÍA Y EL SÍNTOMAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record