Becoming an entrepreneur: emergent subjectivities and the politics of development of micro-entrepreneurship in Chile
Devenir emprendedor: subjetividades emergentes y las políticas de fomento al microemprendimiento en Chile
Author
Di Giminiani, Piergiorgio
González-Gálvez, Marcelo
Gallegos, Fernanda
Quezada, Constanza
Turén, Valentina
Yunis, Caleb
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/716510.4206/rev.austral.cienc.soc.2023.n44-06
Abstract
Based on multi-situated ethnographic research in urban, Indigenous and rural contexts in Chile, this article examines the emergence of multiple subjectivities in populations involved in micro- entrepreneurship development policies. Given the significance of the notions of flexibility and uncertainty in the entrepreneurial training, we argue that small-scale entrepreneurs and public officers actively and critically appropriate dominant economic principles of micro- entrepreneurship, and in doing so, adopt uncertainty and precariousness as a constitutive element of contemporary life. The values of entrepreneurial training thus do not materialise in the formation of individualised entrepreneurial subjects detached from their social contexts, but are rather internalised in ways consistent with the relational practices and ideas which are meaningful in specific social contexts. A partir de una investigación etnográfica multisituada, realizada en contextos urbanos, indígenas y rurales en Chile, en este artículo exploramos los procesos de subjetivación que emergen en poblaciones heterogéneas involucradas en las políticas de fomento al microemprendimiento. Observando la importancia que tienen las nociones de flexibilidad e incertidumbre en la formación emprendedora desarrolladaporestosprogramas,argumentamos que micro emprendedores y funcionarios públicos protagonizan una apropiación activa y crítica de los principios económicos que definen al emprendimiento, con el fin de internalizar la incertidumbre y precariedad como elemento constitutivo de la vida contemporánea. Los valores de la formación emprendedora no se materializarían así en la formación de un sujeto emprendedor individualizado y desligado de su contexto social, sino serían internalizados a partir de prácticas e ideas relacionales significativas en contextos específicos.