A former student. Unknown complexities in the French education of Chilean architect Émile Jéquier
Un ancien élève. Complejidades poco conocidas de la formación francesa del arquitecto chileno Émile Jéquier
Author
Muñoz Lozano, Yolanda
Abstract
French architects who arrived in Latin America during the 19th century were preceded by the great prestige of the École des Beaux-Arts in Paris and its famous architecture section. It was common to generalise their origin and academic background, believing that everyone who had studied in France had done so at the world-famous École. However, this was not always the case. There is a considerable group of architects whose studies were different. This is the case of Émile Jéquier, a Chilean-French architect born in 1866, who studied first at the École Spéciale and then at the École des Beaux-Arts.
This article analyses in depth Émile Jéquier's French training -diverse and yet unknown- in order to better understand its complexities and thus establish the impact that this period had on his subsequent development as an architect and teacher, in Santiago de Chile and at the Catholic University, respectively. This analysis is carried out in the light of the concepts of circulation of models and cultural transfer in architecture and its teaching. The paper has been carried out by studying primary and secondary sources in archives and libraries in Paris and Santiago de Chile, as well as the examination of unpublished family documents. Los arquitectos franceses que llegaron a América Latina durante el siglo
XiX venían precedidos del gran prestigio de la École des Beaux-Arts de París y su
famosa sección de arquitectura. Era común generalizar su procedencia y trayectoria académica, creyendo que todo aquel que había estudiado en Francia lo había hecho
en la mundialmente famosa École; sin embargo, no siempre fue así. Existe un grupo considerable de arquitectos cuyos estudios fueron distintos. Es el caso de Émile Jéquier, arquitecto chileno-francés nacido en 1866, que estudió primero en la École Spéciale y después en la École des Beaux-Arts.
El presente artículo analiza en profundidad la formación francesa de Émile Jéquier -diversa y poco conocida- para comprender mejor sus complejidades y así establecer la incidencia que tuvo este periodo en su posterior desarrollo como arquitecto y maestro, en Santiago de Chile y en la Universidad Católica, respectivamente. Este análisis se realiza a la luz de los conceptos de circulación de modelos y transferencia cultural en la arquitectura y en su enseñanza. El trabajo se ha realizado mediante la consulta de fuentes primarias y secundarias en archivos y bibliotecas de París y Santiago de Chile; así como la consulta de documentos familiares inéditos.