Attitudes of SFL / L2 teachers towards the linguistic varieties of Spanish: identity and prestige
Actitudes del profesorado de ELE/L2 hacia las variedades lingüísticas del español: identidad y prestigio
Author
Contreras Izquierdo, Narciso M.
Abstract
Languages are conceived as complex systems of a variable nature, and this variability has a decisive impact on the process of teaching and learning the language, specifically in the choice of the language model that is presented in class for the development of the communicative competence of the students. The linguistic attitudes of teachers, that is, the set of general evaluative beliefs, positive or negative, that condition their behavior, play a key role in this decision. In recent years, in the Spanish-speaking field, there has been an interest in the study of these attitudes, both of the speakers in general, and, to a lesser extent, of the teachers. Our work analyzes the conception of identity and linguistic prestige, central aspects in the configuration of attitudes, of a group of 137 teachers in training or active in SFL / L2. Las lenguas se conciben como sistemas complejos de naturaleza variable, y esta variabilidad repercute de forma determinante en el proceso de enseñanza y aprendizaje del idioma, concretamente en la elección del modelo de lengua que se presente en clase para el desarrollo de la competencia comunicativa de los alumnos. En esta decisión juegan un papel clave las actitudes lingüísticas de los profesores, esto es, el conjunto de creencias evaluativas generales, positivas o negativas, que condicionan su comportamiento. En los últimos años, en el ámbito hispanohablante, se aprecia un interés por el estudio de dichas actitudes, tanto de los hablantes en general, como, en menor medida, de los docentes. Nuestro trabajo analiza la concepción de la identidad y prestigio lingüístico, aspectos centrales en la configuración de las actitudes, de un grupo de 137 profesores en formación o en activo de ELE/L2.