• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

On the (futile) task of rating languages

Sobre la (vana) tarea de evaluar lenguas

Author
Longa, Víctor M.

López Rivera, Juan J.

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/71289
Abstract
Languages have undergone a wide variety of evaluations, which have triggered many value-judgements about their worth, i.e. about the better or worse nature of some languages as opposed to others. Currently, this situation still persists, in such a way that the thesis of linguistic egalitarianism is being challenged by several proposals. This paper critically discusses the task of evaluating languages, and it argues that any scientific attempt to rate languages from a linguistic approach should fulfill the basic condition of bringing objective criteria to the fore. However, the paper contends that this condition is not met, and it analyzes four different problems language evaluation is endowed with. The problems convert the proposals of rating languages according to their different worth into arbitrary and decontextualized. We conclude that to construct language rankings (through very different parameters) based on the different worth of languages adds nothing to the scientific knowledge of languages, and, in most cases, it expresses or promotes linguistic prejudice.
 
Las lenguas han sido sometidas a evaluaciones de todo tipo, que han resultado en muchos juicios de valor sobre ellas, esto es, sobre el carácter mejor o peor de ciertas lenguas frente a otras. Esta situación persiste actualmente, de modo que la tesis de igualitarismo lingüístico es amenazada por diferentes propuestas. Este artículo analiza críticamente la evaluación de lenguas, sosteniendo que cualquier intento científico de evaluar lenguas desde una óptica lingüística debería satisfacer la condición básica de ofrecer criterios objetivos. Sin embargo, el trabajo muestra que esa condición no se satisface, y formula cuatro diferentes problemas de los que adolece la evaluación de lenguas, lo cual convierte las propuestas de otorgar diferente valor a las lenguas en arbitrarias y/o descontextualizadas. Nuestra conclusión consiste en que construir ránkings de lenguas (según muy diferentes parámetros) basados en su diferente valor no solo no añade nada al conocimiento científico sobre el lenguaje, sino que, en la mayor parte de casos, expresa o fomenta prejuicios lingüísticos.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The Linguistic Pitfall for Konstantierungen (or Schlick’s Foundation of Belief) as Language of Thought or Natural Language Sentences 

    Mahler, Carolina. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 27 Núm. 2 (2017); 246-252
  • English language learning and learner empowerment: a mixed-method study of pre-service English teachers’ narratives on language, power and identity 

    López Gándara, Yiyi. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 23-43
  • Linking Content and Language-Integrated Learning (CLIL) and Task-based Language Teaching (TBLT) in an effective way: a methodological proposal 

    Lopes, António. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 05-22
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB