Receptive vocabulary assessment in preschoolers using an automated auditory word recognition task (REVOC: 1)
Evaluación del vocabulario receptivo en preescolares mediante una tarea automatizada de reconocimiento auditivo de palabras (REVOC:1)
Author
Norambuena Albornoz, Yeniè
Sáez Carrillo, Katia
Riffo Ocares, Bernardo
Gutiérrez Gómez, Fernando
Abstract
The paper presents the first results obtained with REVOC: 1, an automated auditory word recognition task used to assess receptive vocabulary in Spanish-speaking preschoolers. The task was programmed in Unity for 8´ tablets in a self-application mode and included accuracy and response time as parameters. Non-probabilistic sampling was used. The sample consisted of 242 monolingual Chilean children between 4 and 6 years old. The list of vocabulary stimuli was extracted from TEVI-R, a paper-based test that assesses receptive (hearing) vocabulary. To estimate the automation’s functionality and the parameters’ values, the performance by age group at both global and item levels was evaluated. The results demonstrated a high level of performance in the selected items, with significant differences by age group in both accuracy and response time. The accuracy correlated negatively with total and correct latencies, with significant differences between age groups. The contrast by items allowed us to appreciate the time-precision relationship modulated by age, and the effect of word difficulty on latency. REVOC:1 adequately assessed receptive vocabulary and can advance to new stages of development. El artículo presenta los primeros resultados obtenidos con REVOC:1, una tarea automatizada de reconocimiento auditivo de palabras utilizada para evaluar el vocabulario receptivo en preescolares hispanohablantes. La tarea fue programada en Unity para tablets de 8´ en un modo de autoaplicación, e incluye los parámetros de precisión y tiempo de respuesta. Se utilizó una muestra no probabilística compuesta por 242 niños chilenos monolingües con edades entre los 4 y 6 años. La lista de estímulos de vocabulario fue extraída de TEVI-R, una prueba basada en papel que evalúa el vocabulario receptivo (auditivo). Para estimar la funcionalidad de la automatización y los valores de los parámetros, se evaluó el desempeño por grupo etario a nivel global y por ítem. Los resultados demostraron un alto nivel de desempeño en los ítems seleccionados, con diferencias significativas por grupo etario tanto en la precisión como en el tiempo de respuesta. La precisión correlacionó negativamente con las latencias totales y correctas, con diferencias significativas entre los grupos etarios. El contraste por ítems permitió apreciar la relación tiempo-precisión modulada por la edad, así como el efecto de la dificultad de las palabras sobre las latencias. REVOC:1 evaluó adecuadamente el vocabulario receptivo y puede pasar a nuevas etapas de desarrollo.