The spaces lived in the construction of identities in the feminist students of University City, UNAM
Los espacios vividos en la construcción de identidades en las estudiantes feministas de Ciudad Universitaria, UNAM
Author
Hernández Cantarell, Adriana
Full text
https://investigacionesgeograficas.uchile.cl/index.php/IG/article/view/7005810.5354/0719-5370.2023.70058
Abstract
Currently, a wide diversity is observed in feminist women who reflect the different ways of interpreting and living this critical framework of interpretation and transformation that is required in the life of each woman. However, there is no clarity on what are the reasons or elements that contribute to the choice and affirmation of each one. Therefore, the present study is to obtain some reflections of a geographical type with the feminist students and to account for the places that have allowed them to develop their ideals (Sabaté et al., 1995). This research was carried out with six stories of feminist women postgraduate students at UNAM, where the origin of why the decision to be a feminist has been made is shown. For the above, the information from the interviews is integrated according to the production of Lefebvre's space and the relief maps of experiences created by María Rodó-Zárate, which allows us to understand the different places where each of the interviewees live and how they perceive it. when analyzing its particularities such as social class or feminism itself, among others. In this way, this work is relevant because it allows us to assess the explanatory capacity of lived spaces and their characteristics within their identities as feminists, knowing the origin or influence of the spatial diversity that is studied within Gender Geography. and of which there are few studies that rescue the experiences of university feminist students in contemporary Mexico. En la actualidad se observa una amplia diversidad en las mujeres feministas, que reflejan las diferentes maneras de interpretar y vivir este marco crítico de interpretación y transformación que se exige en la vida de cada mujer. Sin embargo, no existe una claridad en cuáles son los motivos o elementos que contribuyen en la elección y afirmación de cada una. Por lo que el presente estudio es obtener algunas reflexiones de tipo geográfico con las estudiantes feministas y dar cuenta de los lugares que les han permitido desarrollar sus ideales (Sabaté et al., 1995). Esta investigación se realizó con seis historias de mujeres feministas estudiantes de posgrado de la UNAM, donde se muestra el origen del porqué se ha tomado la decisión de ser feminista. Para lo anterior se integra la información de las entrevistas conforme a la producción del espacio de Lefebvre y los mapas de relieve de experiencias creados por María Rodó-Zárate, lo cual permite entender los diferentes lugares donde habitan cada una de las entrevistadas y cómo lo perciben al analizar sus particularidades como son la clase social o el mismo feminismo entre otros. De este modo, este trabajo es relevante debido a que permite valorar la capacidad explicativa que tienen los espacios vividos y sus características dentro de sus identidades como feministas, al conocer el origen o influencia de la diversidad espacial que se estudia dentro de la geografía de género y del cual existen pocos estudios que rescatan las vivencias de las estudiantes feministas universitarias en el México contemporáneo.