The Treatment of Cultural Services in Central American Countries’ Preferential Trade Agreements
El Tratamiento de los Servicios Culturales en los Acuerdos Comerciales Preferenciales del Países Centroamericanos
Author
Gagné, Gilbert
Nycz, Cassandre
Abstract
Cultural products (including goods and services) encompass visual, performing and literary arts, as well as newspapers, magazines, books, films, video and music recordings, radio and television, either in traditional or digital format. To the extent that they reflect the cultural identities of states, their treatment in international trade has been debated as to whether, or the extent to which, they should be exempted from trade obligations. The proliferation of preferential trade agreements and of digital platforms has rendered the debate ever more salient. The article summarizes the provisions on cultural services in Central American countries’ preferential trade agreements and discusses the scope of these provisions, in light of the cultural policy measures involved and states’ ability to pursue cultural policies. The countries considered are those belonging to the Central American Common Market, namely Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua, and Panama. These countries share some characteristics which make them worth considering in regard to the trade and culture debate. They also vary widely with respect to the number and scope of their commitments and/or exceptions relating to culture within the preferential trade agreements to which they are parties. In turn, such significant variations are primarily attributable to the importance each Central American country attaches to the protection of its cultural sector. Los productos culturales (incluidos los bienes y servicios) abarcan las artes visuales, escénicas y literarias, así como periódicos, revistas, libros, películas, grabaciones de video y música, radio y televisión, ya sea en formato tradicional o digital. En la medida en que reflejan las identidades culturales de los estados, se ha debatido su tratamiento en el comercio internacional en cuanto a si deberían estar exentos de las obligaciones comerciales, o en qué medida. La proliferación de acuerdos comerciales preferenciales y de plataformas digitales ha hecho que el debate sea cada vez más relevante. El artículo resume las disposiciones sobre servicios culturales en los acuerdos comerciales preferenciales de los países centroamericanos y discute el alcance de estas disposiciones, a la luz de las medidas de política cultural involucradas y la capacidad de los estados para llevar a cabo políticas culturales. Los países considerados son los pertenecientes al Mercado Común Centroamericano, a saber, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua y Panamá. Estos países comparten algunas características que los hacen dignos de ser considerados en el debate sobre comercio y cultura. También varían ampliamente con respecto al número y alcance de sus compromisos y/o excepciones relacionadas con la cultura dentro de los acuerdos comerciales preferenciales de los que son parte. A su vez, estas variaciones tan significativas se deben principalmente a la importancia que cada país centroamericano otorga a la protección de su sector cultural.