Pluralism in the Chilean television and broadcasting markets and the relevant market definition
Pluralismo en la televisión y radiodifusión chilena frente a la definición del mercado relevante
Author
Zárate Rojas, Sebastián
Labrador Blanes, María José
Abstract
The study analyzes the relevant market categories and structural pluralism, understanding as such the set of mechanisms that, without affecting the content, allow knowing the diversity of messages and controlling the concentration of the media. In the Chilean case, this function corresponds to the National Economic Prosecutor's Office (FNE), which receives information regarding the change of ownership of any media outlet, and whose favorable report is necessary for operations involving media holders of a concession. (radio and television). In this context, it should be noted that the scarcity of the radioelectric spectrum, which is the most powerful reason for government intervention, has nevertheless been altered by the digitalization of television and radio and by the development of the Internet. This study raises some concerns regarding the relevant market definition used by the FNE. The data concludes that this assessment should also consider the consumption of digital media, and not only traditional media outlets. Este estudio analiza las categorías del mercado relevante en relación con el pluralismo estructural en la televisión y radiodifusión, entendido como el conjunto de mecanismos que, sin afectar el contenido, permiten conocer la diversidad de mensajes y efectuar un control de la concentración de los medios. En el caso chileno, tal función le corresponde a la Fiscalía Nacional Económica, la que recibe la información relativa al cambio de propiedad de cualquier medio de comunicación, y cuyo informe favorable es necesario para las operaciones que involucren a medios titulares de una concesión (radio y televisión). En ese contexto, cabe destacar que la escasez del espectro radioeléctrico que, siendo el motivo más poderoso para la intervención estatal, se ha visto alterado por la digitalización de la televisión y la radio y por el desarrollo de Internet. El presente trabajo refleja la preocupación por los criterios de definición de mercado relevante que utiliza la Fiscalía Nacional Económica, por cuanto no considera como consumo sustitutivo a la oferta de medios digitales.