Habitus and legitimation of the elite linked to Opus Dei in Chile
Habitus y legitimación de la élite vinculada al Opus Dei en Chile
Author
Guajardo, Juan Pablo
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/7156110.5354/0719-529X.2023.71561
Abstract
This article consists of an empirical analysis of the habitus and modes of justification of the elite linked to Opus Dei, a group that has an important ascendancy over the elites in Chile and that has been little studied. Pierre Bourdieu's conceptual apparatus is used, because his social classification proposal incorporates symbolic properties as modes of social distinction, through which agents apprehend and interpret the world and their position in the social structure. Opus Dei will be considered as a collective subject that shapes a shared habitus among those who are part of it, where the "sanctification of work" appears as a central element in the social distinction of the group. The methodology is qualitative in nature and a total of 16 in-depth interviews were conducted with Opus Dei members and key informants on the subject, to later analyze the material using the discourse analysis technique. El presente artículo consiste en un análisis empírico del habitus y modos de justificación de la élite vinculada al Opus Dei, grupo que tiene un ascendiente importante sobre las élites en Chile y que ha sido poco estudiado. Se utiliza el aparato conceptual de Pierre Bourdieu, debido a que su propuesta de clasificación social incorpora las propiedades simbólicas como modos de distinción social, a través de las cuales los agentes aprehenden e interpretan el mundo y su posición en la estructura social. El Opus Dei será considerado como un sujeto colectivo que da forma a un habitus compartido entre quienes forman parte de él, donde la “santificación del trabajo” aparece como un elemento central en la distinción social del grupo. La metodología es de carácter cualitativo y se realizó un total de 16 entrevistas en profundidad a miembros de la Obra e informantes claves sobre el tema, para posteriormente analizar el material mediante la técnica de análisis de discurso.